Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvobussen som kör sig själv

Här kommer Volvos självkörande elbuss. Foto:Ulo Maasing.

På en stor asfaltplan i Göteborg, alldeles i närheten av båtarna i havskappseglingen Volvo Ocean Race, kommer en fullelektrisk Volvobuss rullande. Men mannen bakom ratten är inte någon förare i ordets verkliga betydelse. Han håller händerna i luften och rör varken ratt eller andra kontroller. Snyggt svänger bussen in till hållplatsen och stannar mjukt. På nästa tur lämnar föraren sin plats bakom ratten och sätter sig på en passagerarplats medan bussen åter kör fram till hållplatsen och stannar precis där den ska.

Volvo Bussar visar nu för första gången upp sitt pilotprojekt om autonoma, självkörande, bussar för media, politiker, trafikföretag och myndigheter. Både från Sverige och övriga EU.

Den autonoma buss som Volvo premiärvisade på fredagen är långt ifrån klar att sättas i verklig linjetrafik, utan en prototyp. Den är baserad på Volvos serietillverkade elbuss och modifierad för autonom körning.

Bussen stannar automatiskt och med stor precision vid hållplatsen.Foto: Ulo Maasing.

Bussen är utrustad med sensorer som hela tiden håller koll på dess omgivning. Information från sensorerna används för bussens navigering, liksom för att förebygga olyckor.

Bussen stannar alltid på exakt samma ställe vid hållplatsen. Den leds av sensorer. En av dessa syns ovanför strålkastarna. I verklig trafik kommer placeringen att vara en annan. Foto:Ulo Maasing.

– Det händer mycket nu när det gäller autonoma bussystem. Men det kommer att ta tid innan vi har fullt autonoma bussar i reguljär stadstrafik. Nu arbetar vi steg för steg med att utveckla autonom körning, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

– Med sin låga bullernivå och utsläppsfria drift är elektriska bussystem ett utmärkt alternativ för att erbjuda attraktiv och hållbar kollektivtrafik. Genom att utveckla olika nivåer av automatisering kan vi ytterligare utveckla säkerhet, komfort och effektivitet i busstrafiken.

Körning i depå
Autonoma bussar är ingalunda de enda självkörande fordon som Volvo arbetar med. Under flera år har Volvokoncernen forskat kring autonoma fordon och framtidens transporter. Koncernen har presenterat flera exempel på självkörande konceptfordon inom begränsade områden, som till exempel gruvor och hamnar.

– När det gäller bussar började vi med VDS, Volvo Dynamic Steering, säger Håkan Agnevall.

VDS är i korthet ett system som registrerar alla körningar som kommer från vägbanan, genom hjulupphängningen och in till styrväxeln på bussen. Vid störningar reagerar en elmotor och kompenserar så att bussen går dit föraren vill. Det sker 2 000 gånger i sekunden. I exempelvis rondeller och tvära gathörn krävs att föraren använder minimalt med kraft.

– Nu testar vi depåkörning, exempelvis parkering, körning in i tvätthall eller servicehall och rangering. Där kan autonom körning ge stora effektivitetsvinster, minskade skador och ekonomiska fördelar, säger Håkan Agnevall.

Mjuk start, accceleration och stopp karakteriserar den autonoma bussen när den kör in till eller ut från hållplats. Foto: Ulo Maasing.

Personalkostnaderna för hanteringen i bussdepån kan minskas avsevärt, visar en undersökning som tyska Karlsruhe Institute of Technology har gjort. Där kalkylerar man med att personalkostnaderna för en depå med 150 bussar kan minskas med över en miljon kronor per år om personalen kan låta huvuddelen av bussrörelserna ske automatiskt.

Lokaltrafiken i Paris, RATP, deltog nyligen i ett europeiskt demonstationsprojekt som visade att bussföraren kan bli onödig i depån. Istället kan mer förartid används i trafik med passagerare. Här kan du läsa mer om projektet.

– Med autonoma bussar kan depåpersonalen koncentrera sig på service- och underhållsarbete istället för att ladda batterier, köra till tvätthallen och parkera bussen, säger Håkan Agnevall.

– I depåerna blir det många mindre skador på bussarna. Dessa kan minskas avsevärt med autonom körning. Dessutom kan ytorna i depån utnyttjas effektivare eftersom autonomt körda bussar kan parkeras mycket tätare, tillägger Joakim Jonsson som arbetar med att utveckla autonoma bussar hos Volvo.

Dockning vid hållplats
Tredje steget mot autonom busstrafik är för Volvo automatisk dockning vid busshållplatser. Bussen stannar alltid på exakt samma ställe, med samma avstånd mellan buss och hållplatsplattform eller kantsten.

Bussföraryrket kommer att finnas kvar under mycket lång tid, försäkrar Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Foto: Ulo Maasing.

– Den kan också niga automatiskt så att bussgolvet och hållplatsen kommer i nivå med varandra, berättar Joakim Jonsson.

– I nästa steg kan vi tänka oss autonoma bussar i BRT-system där man till stor del kör skild från övrig trafik, säger Håkan Agnevall.

Han pekar också på autonoma bussar kan användas för att skapa ”busståg” genom så kallad platooning eller kolonnkörning där bussarna kör med bara någon meters avstånd mellan sig. Efterhand kan ”tåget” dela upp sig så att resenärerna kan komma nära sin destination utan att behöva byta.

– Elektriska bussystem kan i framtiden utgöra ett attraktivt och flexibelt alternativ till spårbunden trafik i städer.

– Att slutligen köra autonomt i vanlig trafikmiljö kommer, men det tar lång tid innan vi är där. Den som har barn som funderar på att bli bussförare kan vara lugn. Yrket kommer att finnas kvar en lång tid, lovar Håkan Agnevall.

Exempel på Volvokoncernens arbete när det gäller autonoma fordon:

2016 presenterade koncernen en helt självkörande lastbil, Volvo FMX, i Kristinebergsgruvan i norra Sverige.

2017 visades en självkörande sopbil för stadsmiljö upp. Ett forskningsprojekt Volvokoncernen gör tillsammans med miljöföretaget Renova.

I Brasilien testar Volvo Lastvagnar hur en självkörande lastbil kan vara stor tillgång i sockerskörden.

I samband med Volvokoncernens Innovation Summit i Beijing i november 2017 visades, Hub-2-Hub, upp. En konceptlastbil som kör automatiskt från en knutpunkt till en annan.

HX2 är en självkörande eldriven lastmaskin utvecklat av Volvo Construction Equipment. Konceptmaskinen är en del av ett elektriskt forskningsprojekt.

Volvo Bussar har tagit fram en självkörande 12-metersbuss. En prototyp baserad på Volvos kommersiellt tillverkade eldrivna stadsbuss, som anpassats för autonom körning.

Att angöra en brygga
Naturligtvis utnyttjar Volvo också jättearrangemanget Volvo Ocean Race, som just nu har uppehåll i Göteborg, för att visa andra aspekter på autonoma lösningar. Snart kan det till och med bli lättare för båtägare och fritidsskeppare att angöra en brygga. Sången med Monica Zetterlund kommer att bli ett historiskt dokument.

Under Volvo Ocean Race premiärvisar Volvo Penta en nyhet som möjligen är den mest efterfrågade funktionen i båtvärlden i modern tid. Volvo Penta presenterar där sitt semiautonoma system för tilläggning. I en livedemonstration med en 68-fotsbåt, utrustad med tekniken, visades på lördagen färdigheterna i manövering upp i de trånga utrymmena mellan två av tävlingsbåtarna i Volvo Ocean Race.

– Att lägga till är ett av de svåraste momenten när man ska manövrera en båt. Gör du fel kan det bli pinsamt, dyrt och osäkert, säger Björn Ingemanson, vd för Volvo Penta.

– Vårt IPS-system har redan gjort det betydligt enklare att lägga till och med den här nya funktionen för automatiserad tilläggning tar vi nästa viktiga steg. Sensorerna och datorerna ombord reagerar på några millisekunder när vind- och sjöförhållandena ändrar sig och gör hela tiden små, små justeringar av effekten och styrvinkeln hos IPS-drevet. Därmed håller sig båten på den avsedda kursen och tilläggningen blir säker och pålitlig.

– Vid behov kan tilläggningen pausas och då ser systemet till att båten håller sig stillastående i vattnet. Även om sjöförhållandena ändrar sig märks det inte, det ser ut att vara helt stilla, säger Björn Ingemanson.

I grunden fungerar autonom körning med bussar på samma sätt och med samma precision. När demobussen stannar vid hållplatsen gör den det med millimeterprecision och med minsta möjliga avstånd mellan buss och hållplats.  Precis som en skicklig dockning med båt.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)