Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Föraren kan bli onödig i bussdepån

Här är bussen som sköter sig själv inne i depån. Föraren tar vid först vid utfarten där han eller hon också lämnar bussen vid trafiktidens slut. Foto:RATP Group.

Lokaltrafiken i Paris (RATP), busstillverkaren Iveco Bus och IT-företaget CEA List har lanserat en buss som tar sig runt i depån helt på egen hand, utan förare. Föraren hämtar bussen vid depåns utfart vid arbetspassets början och lämnar den där när bussen har gjort sitt för dagen. Än så länge har tekniken inte tagits i kommersiell drift. Istället handlar det om ett forsknings- och utvecklingsprojekt inom det EU-stödda projektet European Bus System of the Future, EBSF.

Demonstrationsprojekt har nu visats upp i en av RATP:s depåer, en garageanläggning i flera plan i Paris. Två situationer har studerats i projektet.

Den ena är när föraren kommer till depån. Bussen startar då i autonomt (självkörande) läge, lämnar sin parkeringsplats i depåns källarplan och kör själv till depåns utfart. Där tar föraren vid och börjar sitt arbetspass.

Den andra situationen är när föraren efter avslutat arbetspass lämnar bussen vid depåns infart. Bussen går då över i självkörande läge, kör till den parkeringsplats som den automatiskt har blivit tilldelad och parkerar där.

Projektet visar på flera fördelar som kan utvecklas med tekniken. En sådan fördel är att ytan i depån kan utnyttjas effektivare genom att bussar som parkeras automatiskt kan ställas upp närmare varandra än om de parkeras manuellt.

För bussföraren kan det på sikt bli onödigt att köra bussen in och ut ur depån. Det sköter automatiken, likaså rangering inne i depån. Det innebär också att dyr personaltid inte går åt till sådana arbetsuppgifter. Samtidigt minskas de vagnskador som ofta uppkommer i depåer.

I projektet modifierade Iveco Bus en av sina elhybridbussar som går i trafik för RATP så att den kunde köras elektriskt och automatiskt. CEA List utrustade bland annat bussen med sensorer och navigationshjälpmedel så att den kunde köra utan mänsklig inblandning och upptäcka hinder.

RATP hade det överordnade ansvaret för projektet. För RATP och RATP Group som har företag i en rad länder är självkörande fordon ett prioriterat utvecklingsområde.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Dom glömde bara en sak. Bussen skall köras in i busstvätten och städas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)