Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krav på kvalitet istället för ålder kan spara pengar i busstrafiken

Att renovera eller fräscha upp äldre bussar kan spara mycket pengar, samtidigt som kundernas upplevelse av busstrafiken inte blir lidande. Denna Solaris Urbino från 2010 som ägs av Nobina har just blivit ordentligt uppfräschad hos Busland i Estland. Foto: Ulo Maasing.

Renovering i stället för nytt? Genom att ersätta krav på genomsnittsålder på bussar och istället ha kvalitetskrav på bussarna när busstrafik upphandlas finns det pengar att spara. Kostnaderna kan minskas och man kan få mer busstrafik för pengarna – bara kunderna upplever att renoverade bussar håller tillräckligt hög kvalitet. Kollektivtrafikens avtalskommitté (KollA) har tagit fram en rekommendation på hur det ska gå till. I KollA finns både beställare och entreprenörer representerade.

När de upphandlar trafik idag ställer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna en blandning av ålderskrav, högsta tillåtna ålder och genomsnittsålder. Syftet är att säkra att de bussar som operatörerna använder motsvarar den kvalitet som man anser att resenärerna förväntar sig.

I nästan alla upphandlingar idag finns krav på högsta ålder på de bussar som operatörerna använder. Kraven varierar vanligen mellan 10 och 16 år. Vissa upphandlingar har dessutom krav när det gäller genomsnittsåldern på bussarna.

– Men en ny bussflotta i ett avtal betyder inte automatiskt att kunderna/resenärerna upplever god kvalitet, konstaterar KollA. Det är inte självklart att krav på genomsnittsålder innebär att kunderna får resa i en hel, ren och trevlig buss.

Istället rekommenderar KollA löpande uppföljning av kvaliteten och rekonditionering av bussarna. Kommittén menar att om rekommendationerna följs kan man avskaffa kraven på snittålder och få en billigare och bättre busstrafik.

Otto Osula är vd på estniska Busland som har många kunder i de nordiska länderna. Foto: Ulo Maasing.

KollA har publicerat en mycket användbar och nyttig särskild handledning för bedömning av kundernas upplevelse av kvalitet i bussar. Den kan laddas ner här. Den allmänna rekommendationen om fordonsålder i upphandlingar kan laddas ner här.

Stort och litet
Ett företag som under de senaste femton åren har skaffat sig en bred erfarenhet av renovering och upprustning av bussar är estniska Busland som har blivit något av en marknadsledare i branschen.

Den Solaris Urbino från 2010 som just rullat ut från Busland ärpåfallande fräsch invändigt med bland annat ny stolsklädsel. Foto: Ulo Maasing.

Från början var den svenska marknaden trögbearbetad och företaget hade flertalet av sina kunder i Finland och Norge.

Men under de senaste åren har efterfrågan från svenska bussföretag på stora och små renoveringar ökat kraftigt, berättar Buslands vd Otto Osula när bussmagasinet.se tidigare i sommar besöker Busland.

Det behöver inte handla om totalrenoveringar utan kan också gälla mindre uppgraderingar och uppfräschningar som att installera USB-uttag och wifi i äldre bussar, byta stolsklädsel, installera infosystem och så vidare.

Ett nytt infosystem har installerats i de åtta år gamla bussarna…

– Vår erfarenhet är att en buss klarar de långa kontrakten på 10 + 2 år. Men om man inte gör något under den tiden hänger fräschör och en del av tekniken inte med. En uppgradering är lämplig efter 7 – 8 år, säger Otto Osula.

…liksom USB-uttag…

– Jag har stor respekt för de prioriteringar man gör i kollektivtrafiken i Sverige och att den måste vara attraktiv genom hela kontraktsperioden. Men om man inte gör något med bussarna under hela avtalsperioden riskerar trafikens image att förstöras under de sista åren.

…och övervakningskameror. Foto: Ulo Maasing.

Ekonomi och miljö
Otto Osula framhåller att det finns såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar med renoveringar eller uppfräschningar av en befintlig vagnpark framför att satsa på att köpa nya bussar innan de äldres ekonomiska livstid har gått ut.

– Det sänker kapitalkostnaderna kraftigt. Och om vi kan förlänga bussens livslängd med bara några år är de positiva miljöeffekterna mycket stora eftersom tillverkning och skrotning innebär en miljöbelastning, säger han.

– Det är lite grann som återvinning.

Persontrafik
Under senare tid har Busland haft flera stora projekt med svenska bussföretag som uppdragsgivare. Åt Skellefteå Buss har man fräschat upp 65 bussar på tre månader med bland annat ny exteriör och uppfräschning.

– Hela vagnparken blev fräsch och förändrade bilden av staden, kommenterar Otto Osula.

Åt Nobina i Helsingborg har man uppgraderat 67 bussar. 29 bussar till Nobina i Lund är under arbete när vi besöker Busland och en större uppgradering av bussar till Malmö är under diskussion.

– Här handlar det mer om uppfräschning, inte renovering, säger Otto Osula och visar oss en Solaris Urbino från 2010 som har fått ny lackering, nya textilier på stolarna, USB-uttag, övervakningskameror och infosystem.

Uppfräschningen gjordes i en takt av tre bussar i veckan.

Nobina var för övrigt ett av de svenska företag som tidigt visade intresse för uppgradering av äldre bussar. 2012 deltog Busland för första gången på Persontrafikmässan. Då visade man just en renoverad buss från Nobina. I år är man med för fjärde gången när Persontrafik äger rum i Stockholm i oktober.

– De senaste tre-fyra åren har utvecklingen verkligen satt fart för oss på den svenska marknaden, säger Otto Osula.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)