Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN visar elbussprototyp

MAN kommer på IAA-mässan i september att visa en prototyp av stadsbussen Lion´s City i helelektrisk version. Bild: MAN.

Den tyska buss- och lastbilstillverkaren MAN, som jämte Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus, kommer på den stora buss- och lastbilsmässan IAA i Hannover i slutet av september att premiärvisa en prototyp till sin helt elektriska stadsbuss. Först 2020 kommer dock elversionen av MAN:s nya Lion´s city att komma i serieproduktion. Det innebär att MAN ligger flera år efter sina största konkurrenter med introduktionen av elbussar.

MAN har skrivit avtal med flera städer för utvecklingsarbetet med Lion´s City E: München, Hamburg, Wolfsburg, Luxemburg och Paris. Innan serieproduktionen inleds ska en flotta av demobussar sättas i trafik i olika städer i Europa.

Själva basversionen av nya Lion´s City presenterades i våras och kommer för första gången att visas för en större publik på IAA. Jämfört med dieselversionen av Lion´s City kommer elbussen att ha en något annan design. Avsaknaden av motorrum ger också elbussen fler sittplatser, totalt 29. Den helelektriska drivlinan är på 160 till maximalt 270 kW.

På IAA kommer MAN också att visa en ledbuss med företagets nya gasmotor E18 som kommer i serieproduktion nästa år. Denna kan liksom dieselversionen fås med MANM:s lätthybrid MAN Efficient Hybrid som vi presenterade i samband med premiären för nya Lion´s City. Ledbussen får en hög kapacitet när det gäller stående passagerare, har fyra dörrar och 39 sittplatser. Gasmotorn E1856 LOH har en effekt på 320 hästkrafter (235 kW) och bussen har en fyrväxlad automatlåda.

MAN kommer också att visa en Lion´s Coach avsedd för långlinjetrafik med sikte på den expanderande expressbussmarknaden. I MAN-montern kommer också tre Neoplanmodeller att visas: Tourliner C, Cityliner och Skyliner.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: IAA, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)