Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Positivt om laddsträckor för elbussar

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har studerat hur laddning av elbussar under färd fungerar. Bild: VTI.

Laddsträckor där elbussar laddas under färd, men kan köras på eget batteri på sträckor utanför laddsträckorna utreds i Lund. Samtidigt är det ett önskemål att även andra fordon i staden kan använda sig av samma ellösning. Det kan gälla till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar. VTI, Statens Väg-och transportforskningsinstitut, har genomfört en studie i simulator av hur tekniken skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva enligt VTI.

– För att ställa om till en mer hållbar kollektivtrafik är elektrifiering ett alternativ. Elbussar är både avgasfria och tysta, vilket ger mindre miljöpåverkan i gaturummet och kan skapa mer attraktiva busslinjer, säger Arne Nåbo, forskningschef på VTI.

Uppdraget till VTI var att genomföra en studie i körsimulator av en busslinje med laddsträcka i Lund.

– Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapade vi virtuella modeller som sedan installerades i körsimulatorn. Målet var att nå en hög användarvänlighet och uppfylla framtidens krav på miljö- och energianpassning, säger Arne Nåbo.

För att utvärdera om bussen och elektrifieringen uppfyllde kraven på användarvänlighet genomfördes försök med bussförare i en körsimulator, SIM II på VTI i Linköping. Resultaten visade att förarna inte hade några större svårigheter att framföra bussen så att elektrifieringen fungerade.

– Vi gjorde också en utvärdering av körsimulatorn som ett verktyg för opinionsbildning. Resultatet visade att majoriteten av deltagarna ansåg att simulatorn kan vara en hjälp i beslutsfattande, säger Arne Nåbo.

Anställda i Lunds kommun fick först ett informationsblad om elväg för bussar och sedan en demonstration av elektrifieringen med hjälp av en mindre, flyttbar, körsimulator. Intervjuer om elbussar och elektrifiering gjordes före och efter demonstrationen för att se effekter på inställningen till och förståelsen av elbuss och elväg. Resultaten visade att simulatorkörningen gav ett mervärde utöver informationsbladet, 2/3 av deltagarna svarade att förståelsen blev större.

Som en del av projektet gjordes en analys av energiåtgången för bussen. Den visade att batterinivån sjönk och var lägre i slutet av körningen än i början.

– Det hade kunnat undvikas om elektrifieringen lagts ut på ett mer fördelaktigt sätt och behöver inte vara en begränsande faktor vid en framtida implementering, kommenterar Arne Nåbo.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Omfattar simuleringen snödrivor, plogvallar och den känsliga utrustningen på fordonens undersida också? För att inte tala om gammaldags, hederliga Farthinder, för vilka politiker och trafiktjänstemän på kommunerna har en synnerlig faibless. Dvs i de fall man arbetar med nedgrävd laddningsfacilitet förstås

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)