
Linkkers lågentrébuss LE 12 sätts i trafik i Luleå i höst. Under senhösten lanserar den finska elbusstillverkaren även en låggolvsbuss i aluminium. foto: Ivo Hofste.
Den finska elbusstillverkaren Linkker kommer i höst att lansera en batteribuss med genomgående låggolv och byggd helt i aluminium. Bussen bygger på Linkkers lågentrébuss Linkker 12 LE, men blir lättare än denna och har en förbättrad drivlina. Linkker debuterar på den svenska marknaden under hösten då Luleå Lokaltrafik, LLT, sätter fem bussar i trafik på linje 6 mellan Porsön och Kronan i Luleå. Bussarna snabbladdas via laddstationer vid ändhållplatserna.
Linkker hade planerat att presentera sin nya låggolvsbuss vid den stora spår- och kollektivtrafikmässan Innotrans i Berlin den 18– 21 september, men har i sista stund beslutat att skjuta på premiären till senhösten, enligt egen uppgift därför att man vill finjustera kvaliteten.
En del är dock känt om nya Linkker 12 LF. Bussen kommer att erbjudas med flera batterialternativ, både litium och NCM.-batterier. Litiumbatterierna finns med 60 kWh respektive 90 kWh kapacitet, medan NMC-battrerierna finns i alternativen 127,5 kWh respektive 170 kWh.
Räckvidden uppges till 150 kilometer, men enligt Linkker kan man köra upp till 500 kilometer med snabbladdning längs linjen. Enligt Linkker har man utvecklat drivlinan jämfört med den nuvarande lågentreversionen Linkker 12 LE som är den modell som sätts i trafik i Luleå under oktober. Låggolvsbussen är byggd helt i aluminium. Konstruktionen har av Linkker döpts till LiknkLight.
Lämna ett svar