Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flygbussarna lägger ner Door to Gate – minskad kollektivtrafik till Arlanda

Snart slutkört. Flygbussarnas unika trafiklösning till och från Arlanda flygplats läggs ner den sista september. Verksamheten har gått med betydande förlust och Flygbussarna såg inte heller att man skulle kunna nå lönsamhet inom rimlig tid. En av orsakerna till nerläggningen är att man inte klarat konkurrensen från billiga parkeringsplatser på Arlanda. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussarna lägger ner sin anropsstyrda trafik Door to Gate till och från Arlanda flygplats. Verksamheten upphör den 30:e september. Medarbetarna i Door to Gate informerades på måndagsförmiddagen om nerläggningen som berör cirka 100 tillsvidareanställda och ungefär lika många behovsanställda. Door to Gate, som bygger på delad mobilitet, startade den 15 november 2016 och mindre än två år senare upphör således trafiken. Fram till den 30 september fortsätter verksamheten som vanligt.

– Normalt när vi startar en ny verksamhet kör vi tre år innan vi tar ställning till framtiden. Men Door to Gate har helt enkelt blivit alltför kostsamt och vi ser inte heller att vi ska kunna nå lönsamhet inom rimlig tid, säger Merresors vd John Strand till bussmagasinet.se

Flygbussarna och Door to Gate ingår i Merresor som är det bolag inom Transdev Sverige som arbetar med kommersiell trafik. Där finns även Båtbussarna, Bussakuten och Snälltåget.

John Strand vill inte uppge hur stora förlusterna för Door to Gate har varit men säger att det handlar om ”betydande belopp”.

– Det finns flera anledningar till att vi inte har lyckats. Mottagandet på marknaden har inte varit som vi hade väntat oss. Samtidigt som kunderna har varit mycket nöjda och uppskattat Door to Gate har efterfrågan varit koncentrerad till några få topptider under dygnet. Det har gjort det svårt att få ett bra flöde och ekonomi i trafikproduktionen.

– Vi har haft en väldigt stor efterfrågan mellan 03.00 och 06.00 och likaså under sena eftermiddagar och tidiga kvällar. Däremellan har det varit lugnt, säger John Strand.

John Strand pekar också på att Door to Gate har verkat på en mycket konkurrensutsatt marknad med väldigt låga priser på Arlandas parkeringsplatser.

– På en av dem, några minuters busstransport från terminalerna, kostar det 549 kronor att parkera en hel vecka. Det är lika mycket som en taxiresa från Stockholm till Arlanda. Då är det tufft att konkurrera med personbilen. Dessutom bygger Arlanda ut parkeringskapaciteten.

– Jag riktar ingen kritik mot Swedavia som har ett avkastningskrav på sig från ägaren staten. Däremot kan man ifrågasätta ägarstyrningen, att man å ena sidan inför en flygskatt, å andra sidan från ägarna inte bryr sig om transporterna till flygplatsen.

Nerläggningen berör cirka 100 tillsvidareanställda och ungefär lika många behovsanställda. I veckan kommer MBL-förhandlingar om avvecklingen att inledas.

– Det är så klart väldigt tråkigt att lägga ner den här satsningen. Vi har haft väldigt nöjda kunder och en hög kvalitet i leveransen. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb men ekonomin går inte ihop.

– Det är också dystert att Stockholm som turiststad nu förlorar ett miljö- och prisvänligt transportalternativ till Arlanda. Flygbussarna söker alltid nya sätt att utveckla morgondagens kollektiva resande och det innebär att vi måste våga testa men också avsluta verksamheter när lönsamheten brister, säger John Strand.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)