Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kaliforniens städer satsar på el- och bränslecellsbussar

En batteribuss från den amerikanska tillverkaren Proterra i trafik för Foothills Transit i södra Kalifornien. Foto: SounderBruce/Wikimedia Commons.

Borgmästarna i över 35 städer i Kalifornien har skrivit under ett öppet brev till delstatens miljömyndighet, California Air Resources Board (ARD), för att uttrycka sitt stöd för att alla bussar i kollektivtrafiken ska vara utsläppsfria senast år 2040. Bland städerna finns delstatens huvudstad Sacramento, Los Angeles, San Francisco, Oakland och San Jose.

Flera av städerna har, liksom andra storstäder i USA som New York och Seattle, anslutit sig till målet med utsläppsfria bussar.

I brevet från borgmästarna heter det bland annat:

– Vi har teknologin för att ta itu med de betydande hälsoproblem som orsakas av utsläpp från tunga fordon. Med en räckvidd på över 300 kilometer är nollemissionsbussar väl ägnade att klara behoven hos våra stadsbusslinjer. Och tack vare de lägre drivmedels- och underhållskostnaderna är totalkostnaden för trafik med dessa bussar i allt högre grad konkurrenskraftig med konventionella bussar.

Borgmästarna tar också upp andra positiva värden med en satsning på el- och bränslecellsbussar.

– I Kalifornien finns redan mer än ett dussin tillverkare av batterier och bussar och lastbilar för batteri- och bränslecellsdrift. En tydlig signal om lagstiftning från ARD skulle stimulera produktion och konkurrens, vilket i sin tur skulle skärpa konkurrensen och pressa priserna på nollemissionsbussar. Dessutom bidrar en elektrifiering till att skapa högt kvalificerade jobb, utbildningsmöjligheter och nya investeringar i Kaliforniens ekonomi.

Borgmästarna pekar också på att nollemissionsbussar bidrar till att Kalifornien kan nå sitt mål om att minska utsläppen av växthusgaser till 40 procent lägre år 2030 jämfört med 1990.

– Till hälso- och miljövinsterna kommer en annan fördel med nollemissionsbussar. De erbjuder en tystare, mjukare och renare resupplevelse och bidrar därmed till ett ökat kollektivresande.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)