Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lätt lätthybrid och ansiktslyftning från Solaris

Solaris lanserar i höst en lättviktsbuss med lätthybrid. Samtidigt får Solaris stadsbussar en designmässig ansiktslyftning. Bild: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris lanserar i höst en lätthybridbuss som dessutom är viktmässigt lätt och enligt tillverkaren ska kunna köra 100 kilometer på mindre än 30 liter drivmedel. Det är en lågentréversion av Solaris stadsbuss Urbino, Urbino 12 LE lite hybrid. Bussen väger blygsamma nio ton när den är tom och 15 ton med upp till 85 passagerare, varav 41 sittande.

Med den nya stadsbussmodellen siktar Solaris bland annat in sig på operatörer med liten eller ingen erfarenhet av elektrifiering eller som inte är beredda att investera i eldrift men ändå vill ha minimal drivmedelsförbrukning.

Den nya Urbinomodellen har en Cumminsmotor på endast 4,5 liter och 210 hästkrafter och som naturligtvis klarar Euro 6-normerna. Vridmomentet är 832 Nm. Dessutom finns en elmotor på 11,5 kW som återvinner bromsenergi och assisterar förbränningsmotorn vid starter.

Nya Urbino 12 LE lite hybrid har dubbeldörrar fram och i mitten. Hjulen är mindre än på övriga Urbinomodeller. Hjulbasen är 5900 mm med ett främre överhäng på 2550 mm och bakre överhäng på 3420 mm.

Den nya lätthybriden från Solaris lanseras på en kollektivtrafikmässa i Polen, Transexpo, den 23 – 25 oktober. Där kommer Solaris också att visa två andra versioner av stadsbussen Urbino 12, dels en elektrisk, dels en hybrid.

Samtidigt presenterar Solaris en designmässig ansiktslyftning av Urbino. Den nya designen kommer att gälla för alla Urbino och Trollino stadsbussar från Solaris från januari nästa år.

Bland nyheterna finns nya LED-strålkastare och en ny design av fronten som ska ge föraren bättre sikt och bussen bättre aerodynamiska egenskaper.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)