Återigen slår Stockholms stad mot turismen genom att förbjuda bussar under den årliga, bilfria dagen. Det skriver företrädare för bussbranschen och turistnäringen. ”Det är ett genuint dåligt och ologiskt beslut från stadens sida att utestänga turister som reser med buss under den bilfria dagen i Stockholm den 16 september, skriver Pär Åkerberg, Stockholms läns Bussbranschförening, Karin Olsson Trollmo, Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider samt Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag i den här debattartikeln.
Den 16 september genomför Stockholms stad aktiviteten ”I stan utan min bil”. Det ska vara en bilfri dag i Stockholms innerstad. Mål med aktiviteten är bland annat att få folk att ställa personbilen och istället gå, cykla och resa med kollektiva färdmedel. Och vad gör då Stockholms stad? Jo, man förbjuder bussar att köra i det avstängda, bilfria området!
Turister som är i Stockholm denna dag får små möjligheter att se Stockholms mest populära besöksmål. Det gäller till exempel de som ankommer med kryssningsfartyg till Stockholms hamnar.
Kryssningsresenärerna vill åka på rundtur med buss under tre-fyra timmar för att se mesta möjliga av stan. De cirka 2000 passagerarna på det kryssningsfartyg som anlöper och ligger i hamn i Stockholm denna dag kommer bli mäkta besvikna. Det gäller även de turister som ankommer med buss från andra orter i Sverige och utomlands. Förutom att det blir svårt för dem att komma till besöksmålen med buss får de svårt att komma till och från sina hotell i Stockholms innerstad.
Det är extremt svårt för närvarande att ta sig fram i trafiken i Stockholm, i synnerhet med stora fordon som bussar. Förutom en mängd vägarbeten och byggnationer som påverkar vägtrafiken så pågår Slussenprojektet, Sergels Torg och Klarabergsgatan är avstängda, Fredsgatan är avstängd för trafik med motorfordon, Slottsbacken och Riddarholmen är avstängda för trafik med tunga fordon etc.
Många vittnar om att det aldrig varit mer besvärligt att ta sig fram i trafiken i Stockholm. Att i detta läge arrangera ”I stan utan min bil” och helt i onödan ställa till ännu mer problem för bland annat busstrafiken är feltänkt och visar att Stockholms stad saknar helhetssyn.
Det är ett genuint dåligt och ologiskt beslut från stadens sida att utestänga turister som reser med buss under den bilfria dagen i Stockholm den 16 september. Det är ett beslut som medför omfattande problem för turisterna och de kommer inte uppfatta Stockholm som en besöksvänlig stad. Staden bör underlätta för turisterna istället för att försämra och sabotera för dem!
Vi uppmanar Stockholms stad:
– att tillåta bussar i beställningstrafik inklusive turistbussar under den bilfria dagen 16 september. Det är nyttotrafik och ett kollektivt resande,
– att ta hänsyn till den extremt besvärliga trafiksituationen och inte genomföra aktiviteter som försvårar situationen ytterligare,
- att förbättra förutsättningarna för de som reser med buss. Framkomligheten för bussarna och parkeringsmöjligheterna måste förbättras,
– att ha en dialog med representanter för näringslivet tidigt i planeringen av trafikregleringar och vid olika arrangemang. Utnyttja den kunskap som finns inom branscherna så blir lösningarna bättre!
Pär Åkerberg,
Ordförande i Stockholms läns Bussbranschförening
Karin Olsson Trollmo
, Talesperson Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider
Anna Grönlund,
Branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag
Förstår inte er kritik. Om vi bort biltrafiken så blir det mer plats till kollektivtrafiken inkl beställningstrafik. Man kan givetvis fundera på om bussar är det bästa för miljön att köra runt våra turister med. De kanske inte måste komma ända fram och är det så kan linjetrafiken ta hand om dem. Man får kanske skapa några nya linjer som ansluter till terminalerna. Poängen är att merutnyttja så att både ordinarie resande och turister nyttjar linjerna. Den enorma mängd bussar och den kaos som ibland råder, vid de stora resmålen kan inte vara en bra reklam för Stockholm.
Alltså ett bra linjenät, även anpassat till turisternas behov, samt terminaler där Beställningsbussar utifrån kan stanna och låta passagerana fortsätta med linjetrafik. Och på de tyngsta linjerna kanske inte bussar räcker till utan man får bygga ut mer kapacitetstark trafik. Terminalerna är givetvis utformade så att förarna får bekvämligheter och kan utföra visst underhåll på bussarna.
Så kan man lösa situationen.
Stefan