Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värmlandsproblem, förarbrist och passagerarflykt sänkte Keolis vinst

Keolis´ lönsamhet störtdök i fjol. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Keolis´ lönsamhet störtdök i fjol. Rörelseresultatet för Keolis Sverige minskade från 139 miljoner kronor år 2016 till 33 miljoner i fjol, enligt företagets årsredovisning. Problemen med servicetrafiken i Värmland och bristen på bussförare är enligt Keolis de viktigaste förklaringarna till den minskade lönsamheten. I Stockholm har många passagerare övergett bussen som en följd av de svåra framkomlighetsproblemen i innerstan.

Rörelseresultatet blev betydligt svagare trots att företagets intäkter ökade från 4,4 till 4,7 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster blev 32,2 miljoner kronor, medan resultatet före skatt landade på – 2,3 miljoner sedan Keolis Sverige skickat iväg 34,5 miljoner till sina franska ägare i form av koncernbidrag.

– Det betydligt lägre resultatet, jämfört med 2016, beror främst på drift och avveckling av Keolis´ kontrakt på servicetrafiken i Värmland, skriver företaget i sin årsredovisning.

Just nu diskuterar företaget och Värmlandstrafik om det finns förutsättningar för en förlikning mellan parterna som båda har stämt varandra.

– Resultatet har även påverkats negativt av bussförarbristen som har lett till ökade kostnader för att rekrytera och utbilda förare i egen regi, skriver företaget i årsredovisningen.

Keolis pekar också på att förarbristen har gjort att övertidskostnaderna har ökat, liksom kostnaderna för återköp av semestrar. Dessutom har man fått betala mer viten på grund av inställd trafik när det har saknats förare.

Stora framkomlighetsprobem för busstrafiken i Stockholms innerstad har fått många att överge bussen. Foto: Ulo Maasing.

Stora problem med framkomligheten för bussarna i Stockholm har dessutom bidragit till det svaga resultatet för Keolis. I Stockholms innerstad och på Lidingö har företaget ett avtal med SL som innebär att en stor del av ersättningen till Keolis baseras på antalet påstigande, betalande resenärer.

– Men där såg vi en betydande minskning av antalet resenärer under 2017. Orsaken är de problem med framkomligheten som innerstadsbussarna har till följd av de många och omfattande infrastrukturarbetena i Stockholm. Nergången har fortsatt året ut, konstaterar Keolis.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Missnöjdhet med scheman och arbetsmiljö fick över 200 bussförare att demonstrera utanför Keolis huvudkontor i Stockholm. Samtidigt jagar bolaget chaufförerna för fel färg på strumporna. Då kan man som bussbolag inte klia sig i huvudet över varför det saknas personal som vill köra bussarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)