Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norrtälje blir elektriskt

Tätortstrafiken i Norrtälje elektrifieras på måndag.

Nu blir Norrtälje elektriskt. På lördagen invigs den nya, helt elektrifierade busstrafiken i Norrtälje som därmed blir först i landet med enbart helt elektriska bussar i tätortstrafiken. Trafiken startar på måndagen, men invigs på lördagsförmiddagen vid ett evenemang i staden. Satsningen är resultatet av ett samarbete mellan SL (Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting), Norrtälje kommun och bussoperatören Nobina. Bussarna levereras av kinesiska BYD.

En av de elbussar från BYD som från måndagen ska köra tätortstrafiken i Norrtälje. Foto: SL.

I Norrtälje stad finns fyra busslinjer som binder samman tätorten i kommunen. Den 20 augusti byts samtliga bussar på linjerna 651, 656, 657 och 658 ut mot elbussar. Bussarna är helelektriska och laddas i depån över natten. De nya bussarna erbjuder en både tystare och mer hållbar kollektivtrafik för Norrtäljeborna, då de körs på förnybar el. Bussarna är profilerade med en elsladdssymbol.

Bussarna körs inom ramen för det befintliga trafikavtalet mellan SL och Nobina. Satsningen med elektrifierad busstrafik pågår till juni 2021, då avtalet med Nobina löper ut.

– SL är redan en föregångare när det gäller omställning till förnybar energi och nu i sommar blir hela bussflottan helt fossilfri. Norrtälje blir startpunkten för en bred satsning på elbussar i syfte att göra Stockholmsregionen till Europas mest attraktiva storstadsregion, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

– V har höga ambitioner för ett hållbart samhälle. Vi har redan påbörjat arbetet med att ställa om till en fossilfri kommunal fordonsflotta och är mycket glada över att busstrafiken i staden nu blir eldriven, säger Ulrika Falk (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)