
Kompetensen kring upphandlingar av kollektivtrafik behöver stärkas, anser Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.
Med en förstärkt kompetens hos upphandlarna kan kostnadsökningarna för kollektivtrafiken hållas igen, trafiken bli effektivare, ny teknik införas och miljön bli bättre. Det skriver Anna Grönlund, branschchef och vice vd för branschorganisationen Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Hon pekar på att mellan 20111 och 2015 ökade kostnaderna för kollektivtrafiken i landet med fem procent eller 5,7 miljarder kronor. Om kostnadsökningarna fortsätter i samma takt kommer kollektivtrafiken att kosta tre gånger så mycket som idag när det politiska målet om en fördubbling nås.
Det håller inte, resonerar Anna Grönlund.
– Kollektivtrafikens utformning måste effektiviseras, skriver hon och pekar på ett antal faktorer som bidrar till att kostnaderna ökar så snabbt: detaljkrav, större fokus på klimatsmart teknik, ökande andel tågtrafik med mera.
Det handlar dock inte om att minska ambitionerna när det gäller investeringar i klimatsmart teknik, skriver Anna Grönlund. Men om upphandlingarna följer branschens gemensamma rekommendationer finns pengar att spara.
– Då behöver man exempelvis inte bygga om fordonen för att kunna möta kraven i ett annat avtalsområde. Vi kan då behålla bussarna längre och renovera istället för att köpa nya skriver Anna Grönlund.
Hon pekar som exempel på upphandlingar där det ställs detaljkrav på förarnas uniformer, antal dörröppningar eller en specifik inredning. ”Kostnadsdrivande och bidrar inte till nöjdare eller fler resenärer”, kommenterar hon.
– Det finns en stor outnyttjad potential i den upphandlade kollektivtrafiken. Många upphandlande myndigheter tror inte att det går att införa ny teknik i ett befintligt avtal, som att gå från biogas till eldrift. Men det går visst. Skåne och Sörmland har på initiativ av framsynta offentliga beställare introducerat elbussar i befintliga avtal. Inom kort sker detta även i Borås, Lidköping och Uddevalla. Med förstärkt upphandlingskompetens kan vi snabbare ställa om till mer miljösmart teknik, skriver Anna Grönlund.
Därför föreslår Anna Grönlund att K2, nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, får i uppdrag att förstärka kompetensen kring upphandlingar.
”– Det finns en stor outnyttjad potential i den upphandlade kollektivtrafiken. Många upphandlande myndigheter tror inte att det går att införa ny teknik i ett befintligt avtal, som att gå från biogas till eldrift. Men det går visst. Skåne och Sörmland har på initiativ av framsynta offentliga beställare introducerat elbussar i befintliga avtal.”
Om man nu talar kostnadsökningar så är just större omförhandlingar i befintliga avtal, som att gå från gas till el, ett effektivt sätt att betala för mycket. Förhandling med en part i ett befintligt avtal ger sällan bra priser, det är inte särskilt ”framsynt”.
…och oerhört märkligt att å ena sidan argumentera för att behålla bussar längre för att hålla nere kostnader och å andra sidan förespråka fördyringar genom att oplanerat byta ut fullt fungerande biogasbussar.