Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande bussar framtiden för kollektivtrafik på landsbygd?

Kan självkörande bussar vara ett hjälpmedel för en mer levande landsbygd? Hittills har de bara testats i tätortsmiljö. Foto: Nobina.

Två skånska kommuner, Sjöbo och Tomellilla utreda om självkörande bussar kan vara en lösning för kollektivtrafik på landsbygden så att ett boende där kan bli bättre och mer intressant för medborgarna. De4t statliga tillväxtverket har beviljat de båda kommunerna totalt 400 000 kronor till en förstudie om självkörande bussar på landsbygden.

Tidigare har tester endast gjorts i låg hastighet i tätortsmiljö. Tillsammans med en konsult ska kommunerna göra en fördjupad bakgrunds- och nulägesanalys.

Att en stor del av kommunernas medborgare bor utanför tätorterna gör att de båda kommunerna finner det extra intressant med en förstudie, likaså att Sjöbo och Tomelilla har många småföretagare inom bland annat besöksnäringen.

Sjöbo och Tomelilla liknar varandra med större tätort och flera byar, men är också olika: Sjöbo har närmare till flera större städer och har mer pendling till Malmö och Lund medan Tomelilla har tågförbindelser.

– Förstudien ska bland annat se över möjligheten till självkörande bussar i landsbygdsmiljö, samtidigt som den ska fånga upp andra potentiella pilotprojekt som kan öka det kollektiva resandet. Vi fokuserar på matartrafik, det vill säga trafik från mindre byar till dagens buss- och tågstationer. En del av projektet blir att ta fram förslag på stråk att testa i Sjöbo och Tomelilla, berättar Frida Tiberini, EU-samordnare Sjöbo och Tomelilla.

– Utveckling av anropsstyrd trafik vore intressant för även om det finns är det relativt okänt och används väldigt lite.

Målet är att förstudien leder till ett eller flera projekt de närmaste åren. Förstudien startar i oktober och pågår till juni nästa år.

– Vi vill säkerställa möjligheten till en levande landsbygd, där orterna inte bara är platser att övernatta på. Det är viktigt för näringslivet – inte minst besöksnäringen – och de som bor i och utanför byarna att kunna ta sig till in till centralorten och vidare för arbete, studier och fritidsaktiviteter, och hem igen, säger Magnus Weberg, kommunalråd(M)i Sjöbo.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)