Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris mesta elbusstad finns i Draculas hemland

Transsylvaniens största stad Cluj Napoca är snart den stad i Europa som har flest elbussar från Solaris. Foto: Solaris.

Även i östra Europa rycker elbussarna fram i snabb takt. Nyligen kunde vi således rapportera om hur Europas största stad, Moskva, investerar i stor skala i elbussar. Men även på andra håll i östra Europa satsar lokaltrafikföretagen på elbussar. Den rumänska staden Cluj Napoca är ett exempel på det. Cluj Napoca är med sina största stad i Transsylvanien där greve Dracula gillade att sätta tänderna i folk. Men staden är nu på väg att bli den stad i Europa som har flest elbussar från polska Solaris i trafik.

Lokaltrafiken i Cluj Napoca har nu beställt 18 Solaris Urbino Electric inom ett ramavtal som omfattar totalt 41 elbussar från Solaris.

Avtalet skrev i augusti förra året med sikte på leveranser inom tre år, men staden har nu bestämt sig för att skynda på elektrifieringen av bussflottan så att alla 41 bussarna ska vara levererade inom ett drygt år. De första leveranserna, elva bussar, skedde under våren, ytterligare tolv ska levereras innan årsskiftet och de nu beställda 18 bussarna under sommaren nästa år.

När den senaste ordern är levererad kommer Cluj Napoca att vara den stad i Europa som har flest batteribussar från Solaris.

Bussarna till Cluj Napoca har en central motor på 160 kW och en batterikapacitet på 200 kWh. För laddning finns elva laddstationer för långsam laddning och tre för snabbladdning via pantograf på busstaket. Luftkonditionering, wifi och usb-uttag finns för passagerarna. Kapaciteten är 78 passagerare, varav 27 sittande. Tio av sittplatserna finns på låggolvsdelen i främre delen av bussen.

Bussarna till Cluj Napoca är inte den enda stora affär som Solaris har tagit hem i Rumänien under de senaste veckorna. Nyligen tecknade man också ett ramavtal på 50 stycken, 18 meters ledade trådbussar, Trollino 18 – även det till Cluj Napoca.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)