Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Holländsk laddning av Nobinabussar

En av de elledbussar från BYD som Nobina idag kör på linje 31 i Oslo. Foto: Nobina.

Det blir det holländska företaget Heliox som ska leverera infrastruktur för snabbladdning av Nobinas elbussar i Oslo och angränsande Akershus i Norge. Nästa år kommer Nobina att där ha 44 helelektriska ledbussar från BYD i trafik. Det är dels 20 elbussar på Norges mest trafikerade busslinje, linje 31 i Oslo, dels 22 bussar på linje 100. Idag har Nobina två eldrivna ledbussar i trafik på linje 31. Dessa snabbladdas dock inte.

Under våren börjar Nobina tillsammans med trafikhuvudmannen Ruter att fasa in 20 elledbussar på linje 31. Där används redan de två elledbussar som inte snabbladdas. När infasningen är klar under nästa år kommer omkring 70 procent av trafiken på linjen att köras med elbussar. Linjen har omkring 50 000 dagliga påstigande och cirka 15 miljoner påstigande per år, alltså något färre än på linje 4 i Stockholm.

Till den här trafiken kommer Heliox att leverera infrastruktur för snabbladdning av 20 bussar till Nobinas anläggning på Jernkroken i Oslo. Dessutom sker nattladdning i depån med teknik från bussleverantören BYD som numera även kan leverera sina elektriska ledbussar med pantograf.

Samma teknik från Heliox som Nobina ska använda för sina elledbussar i Oslo används av Transdev i den omfattande trafiken med elektriska ledbussar kring Amsterdams storflygplats Schiphol. Foto: Ulo Maasing.

Samma teknik används bland annat av Transdev i den omfattande trafiken med eldrivna ledbussar från VDL kring storflygplatsen Schiphol i Amsterdam (Schipholnet) samt mellan centrala Amsterdam och ytterområdena i sydos (R-Net) som vi tidigare har presenterat.

Från juli 2019 sätter Nobina ytterligare 22 elektriska ledbussar i trafik på linje 100 mellan Kjeller, norr om Oslo, och centrala Oslo. Där kommer bussarna att snabbladdas dagtid i Nobinas anläggning på Leiraveien i Lillestrøm med infrastruktur från Heliox.

– Vi är nöjda med att ha fått Heliox som leverantör av infrastruktur för snabbladdning av våra elbussar. Heliox har bred erfarenhet av liknande, stora projekt inom elektromobilitet och kommer att tillföra Nobina viktig kompetens när det gäller drift av elbussar, säger Jan Volsdal, vd i Nobina Norge.

Oslo är europeiska miljöhuvudstad nästa år och vill i samband med det visa upp en miljövänlig kollektivtrafik där elbussarna sätter sin prägel på staden. Förutom dagens sex testbussar kommer 70 batteribussar att fasas in på tretton busslinjer i Oslo. Därmed får Oslo Nordens största flotta av elektriska ledbussar, 52 bussar av totalt 76 elbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)