
Lokaltrafiken i Bryssel satsar tort på 288 nya, elektrifierade bussar från Iveco, Solaris och Volvo. Ett svenskt företag har en nyckelroll för att kommunikationen i bussarna ska fungera.
Lokaltrafiken i Belgiens huvudstad Bryssel, STIB-MIV, genomför nu en omfattande uppgradering av busstrafiken och ska fram till 2020 sätta in 288 elektrifierade bussar i staden, det vill säga helelektriska bussar och hybridbussar. Och i samtliga bussar har ett svenskt förtag med bas i sörmländska Stora Sundby samt i Västerås en central roll. Det är Westermo Technology, som har sitt namn efter den lilla sörmländska orten Västermo.
Bryssel satsar just nu 5,2 miljarder euro (cirka 55 miljarder SEK) på att bygga ut kollektivtrafiken med en tätare trafik, fler linjer, ökad tillgänglighet och kortare väntetider. I det ingår en storsatsning på nya bussar: elbussar, hybridbussar och hybridledbussar. Nyligen kunde vi rapportera om att Iveco hade fått en order på 141 hybridledbussar till STIB-MIV och i våras fick Volvo Bussar en beställning på 90 hybridbussar till företaget.
De närmaste månaderna tar STIB-MIV emot fem depåladdade elbussar från franska BlueBus och redan nu är sju deplåladdade Solaris 9-meters midibussar från Solaris i trafik i den belgiska huvudstaden. Mer kommer. Under perioden februari – augusti ska Solaris leverera 25 snabbladdade batteribussar till Bryssel, medan Volvo ska leverera 95 hybridbussar i år och 15 i början av nästa år. Till det kommer de 141 hybridledbussarna från Iveco som levereras under 2019 och 2020.
Totalt innebär leveranserna att kapaciteten i busstrafiken i Bryssel ökar med en tredjedel.
Svenska Westermo Technology har därför fått en stor order på utrustning för datanätverk till de nya bussarna sedan man levererat motsvarande utrustning till STIB-MIV:s befintliga flotta om cirka 700 bussar.
Moderna stadsbussar har en omfattande IT-utrustning med datorer, biljettsystem, informationssystem, trygghetskameror, WiFi och mycket annat – och de olika delarna av utrustningen måste kunna kommunicera med varandra. En central funktion har då ethernetswitchar, eller ethernetomkopplare. Switchens uppgift är att koppla samman olika enheter i nätverket.
Men switchen fungerar till skillnad från en router smart. Den kan styra datatrafik i nätverket och håller koll på vilka nätverksenheter som sitter var i nätverket. Det hindrar nätverket från att fyllas och överbelastas med trafik.
Det är sådana switchar, speciellt utvecklade för användning på bussar och spårfordon, som Westermo har levererat och ska leverera i stor skala till Bryssel.
Utrustning ombord på bussar måste tåla svåra förhållanden med ständiga vibrationer och stora temperaturväxlingar mellan åren. En särskild utmaning är att förebygga kondens inne i switcharna.
– Ombordsystemen för biljetthantering, talad och visuell kundinformation liksom övervakningskameror på våra bussar och spårvagnar har en stor betydelse för säkerheten och reskvaliteten för våra passagerare och förare. Därför måste vi använda den mest pålitliga och hållbara kommunikationsteknologin för de här viktiga systemen, kommenterar Addi Hanane, projektledare på STIB-MIVB.
Westermo Technology utvecklar och tillverkar produkter för datakommunikation i krävande, fysiska miljöer: transporter, vatten- och energiförsörjning, gruvindustri och petrokemisk industri.
All tillverkning sker i Stora Sundby och Västerås.
Företaget grundades 1975 och har försälningskontor i elva lönder och mer än 200 medarbetare. Westermo är ett helägt dotterbolag till Beijergruppen.
Lämna ett svar