Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk sightseeing i London

The Original Tour har satt den första helt elektriska dubbeldäckaren med open top i sightseeingtrafik i Westminster i London. Foto: Matt Alexander/PA Wire.

London har fått sin första elektriska sightseeingbuss – som sig bör en dubbeldäckare med öppet övre plan. Det är en av de stora operatörerna av sightseeingbussar i den brittiska huvudstaden, The Original Tour, som har satt den första helelektriska sightseeingbussen i trafik. Bussen är tillverkad av spanska Unvi, som är världens största tillverkare av sightseeingbussar. Drivlinan kommer från tyska Ziehl-Abegg.

En utmaning för konstruktörerna har varit placeringen av batterierna. Till skillnad från många andra elbussar kan taket på dubbeldäckaren med Open Top inte användas för ändamålet. Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotive, framhåller att företagets drivlina med navmotorerna ZAWheel har löst problemet.

– Eftersom vår drivlina är den mest effektiva i världen kan batterierna vara mindre än v id andra motorkoncept. Det är äkta navmotorer som med all elektronik för att kontrollera motorerna är monterade inne i navet på bakhjulen och effektivare än motorer som är monterade på hjulnaven och driver hjulen via en växellåda som slukar energi, säger han.

The Original Tour är ett dotterbolag till franska RATP Group och ingår i brittiska RATP Dev. RATP är det statliga trafikföretag som kör huvuddelen av busstrafiken i Paris.

Parterna pekar på att eldrivna sightseeingbussar har stora fördelar jämfört med konventionella bussar. Med ständiga stopp och starter i stadstrafiken utsätts såväl motor som växellåda för stora påfrestningar, samtidigt som drivmedelsförbrukningen är hög och bromsenergin vid de många inbromsningarna går till spillo till skillnad från elbussar där den återvinns. Elbusen har också av avsevärda fördelar när det gäller buller och emissioner.

Den aktuella bussen är tolv meter lång, tvåaxlig och har plats för 75 sittande passagerare. Räckvidden uppges till 150 kilometer.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)