Elbussar och elbilar blir billigare för samhället än konventionella fordon. Det slås fast i en doktorsavhandling vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH, som läggs fram den här veckan. I avhandlingen av forskaren Sven Borén vid BTH undersöks hur elbussar och elbilar kan bidra till en hållbar utveckling av transportsektorn. Forskningen lyfter även fram de miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelarna med eldrivna fordon.
Avhandlingen ”Towards sustainable personal mobility with electric cars and buses” visar hur elbussar och elbilar i Sverige, men även i EU, har klara fördelar ur ett miljömässigt, socialt, och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv gentemot bussar och bilar som drivs av fossila bränslen.
Sven Boréns forskning visar även att det blir billigare för samhället med eldrivna fordon samt att samhället även indirekt kan spara pengar genom radikalt minskade utsläpp och lägre buller.
Enligt BTH väntas resultaten i avhandlingen bli beslutsunderlag för bussoperatörer och för huvudmän för kollektivtrafik i kommande upphandlingar som inkluderar elbussar.
Resultaten väntas även bidra med kunskap till organisationer som vill utveckla affärsmodeller och användande av elbilar. I avhandlingen presenteras dessutom modeller för samverkan som förväntas kunna hjälpa aktörer inom transportsektorn att ta fram planer för en mer hållbar framtid.
vad är räckvidden vid -35 grader och hur lång tid tar det att ladda elbilen /bussen för fortsatt färd.
Vad blir kostnaden när man använder publika laddstationer. Hur ser standarden ut ?, har alla laddstationer samma anslutning eller är det skillnad på dessa beroende på fordonsfabrikat. Utbyggda laddstationer med en gemensam standard är viktigast för utvecklingen av eldrivna fordon.
Sen bör man komma ihåg att vårt land är avlångt och det är skillnad i temp mellan Norra och Södra ändan.
Hej Dan.
Jag försökte få fram siffror från Hybricon i Umeå beträffande energianvändning, men gick bet på det. I avhandlingens framgår det dock att energianvändningen under Januari och Februari är lika hög för den bränsledrivna kupé-värmaren som för framdriften, men ca 1/3 under sommaren. Detta ökar givetvis i arktiskt vinterklimat, men energianvändningen för framdriften verkar inte ha påverkats nämnvärt, troligtvis beroende på att elbussarna är uppvärmda via laddare när de rullar ut från depån.
För elbussar i kollektivtrafik används inga publika laddare, utan istället de som finns i bussdepån och de laddstationer som finns utmed respektive linje.
Det finns flera olika laddstandarder idag, men branschen verkar vilja konvergera mot en. Volvo med flera har enats om en kallad ’Oppcharge’.