Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Praktfullt zonbråk i Västra Götaland

Efter åratal av utredningar och diskussioner ska den nya zonindelningen i Västra Götaland utredas vidare. Foto: Ulo Maasing.

Planerna på att göra om 70 zoner i kollektivtrafiken i Västra Götaland till endast tre gick på tisdagen i stå. Istället för att klubba förändringen beslutade regionfullmäktige i västra Götalandsregionen att skicka tillbaka förslaget till regionstyrelsen för vidare utredning. Bakom kravet på återremiss stod Socialdemokraterna som fick med sig Vänsterpartiet. Kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (MP) är frustrerad. ”Socialdemokraterna och Vänsterpartiet obstruerar bara”, säger hon.

Förslaget, som alltså skickades tillbaka för ytterligare utredningar och remisser, innebär att dagens över 70 zoner i kollektivtrafiken i Västra Götaland minskas till 3.

Tanken är att när resenärerna inte behöver passera zongränser och biljettsortimentet blir mera överskådligt, blir det enklare för Västtrafiks resenärer. I förslaget omfattar zon A Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö, zon B omfattar övriga nio kommuner i Göteborgsregionen inklusive Kungsbacka, och zon C omfattar resterande 37 kommuner i Västra Götaland.

S yrkade på återremiss till regionstyrelsen och motiverade det med att ett fullständigt förslag tas fram som belyser de olika frågeställningarna och att detta förslag skickas ut på remiss till kommunalförbunden för yttrande.

– Jag är jättefrustrerad. Regionfullmäktige hade nu äntligen, efter 8 år av utredning, att ta beslut om den största förenklingen av biljett- och zonsystemet i Västra Götalandsregionen någonsin. Vi beklagar verkligen att socialdemokraterna väljer att ytterligare försena beslutet. Förlorarna är resenärerna som fortsatt kommer att få dras med 70 zoner istället för föreslagna tre, säger Ulrika Frick (MP) ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

– Ledsamt, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik.

– Det handlar ju om att förenkla och skapa ett rättvist zon- och biljettsystem för resenärerna. Nu låter man Göteborgs interna angelägenheter drabba och försena välkomna förenklingar för övriga 48 kommuner, säger han och syftar bland annat på att S och V:s invändningar bygger på att resor inom Göteborg kan bli dyrare med den nya zonindelningen.

Ulrika Frick är hård i sin dom över S och V:

– Det här ärendet har blötts och nötts i 8 år, och i god dialog. Från GrönBlå Samverkan har vi varit tillmötesgående och oppositionens frågor har belysts. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet obstruerar bara, huruvida Göteborg vill fortsätta subventionera sina resor, hänger ju knappast på regionen, säger hon.

87 av ledamöterna i regionfullmäktige ville att frågan skulle avgöras på tisdagen, 59 att den skulle återremitteras till regionstyrelsen. En ledamot avstod och två var frånvarande. Det krävs 49 röster för återremiss.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)