Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Depåbrand orsakar störningar i busstrafik – Keolis ställer bussar på rad (Uppdaterad version)

Branden i den stora bussdepån på Kungsholmen i Stockholm har visat sig svårare än väntat för räddningstjänsten att få kontroll över. På måndagskvällen var prognosen att det kommer att brinna ända in på tisdagsmorgonen men vid lunchtid på tisdagen brann fortfarande depån.

Det är oklart när branden kommer att vara släckt. Depån, stor som två fotbnollsplaner, består av två stora hallar, sammanbyggda genom en mellanbyggnad med drivmedelslager. Det är den ena av hallarna som brinner och räddningstjänsten försöker hindra en spridning till den övriga delen av anläggningen.

Depån används av Keolis och branden kommer att få konsekvenser för trafiken på en rad busslinjer i Stockholms innerstad. På sin hemsida skriver SL att det väntas störningar och inställda avgångar på följande linjer under tisdagsmorgonen: Blåbuss 1, 2, 4. Buss 50, 54, 56, 61, 65, 67, 69, 72.

Branden började i taket på Hornsbergsgarget vid 10.30-tiden på måndagsförmiddagen, troligen i samband med takarbeten som pågick under förmiddagen.

Själva takkonstruktionen brinner och på grund av rasrisk kan inte räddningstjänsten gå in i den stora byggnaden utan allt släckningsarbete måste ske utifrån, främst från räddningstjänstens maskinstegar.

Ingen person har skadats fysiskt i samband med branden och polisen har inlett en förundersökning om allmänfarlig vårdslöshet.

Bussopertören Keolis´ tekniska chef Karl Orton uppger för lokaltidningen Mitt i att tisdagens busstrafik är säkrad, däremot vet man inte hur det blir senare i veckan.

De 120 bussar som normalt använder Hornsbergsdepån kommer istället natten till tisdagen att ställas upp i en över två kilometer lång rad på Gärdet på Östermalm i Stockholm. Innan klockan 7 ska dock alla vara ute i trafik.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)