Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrifieringen snabbare än förutsett

Hugo Osula, vd Mootor Grupp AS i Tallinn, Ahmed al Bulush vd Omans offentligt ägda nationella kollektivtrafikföretag Mwasalat, Jos Sales ordförande IRUs passagerarkommitte CPT och Raed al Shali General Director of land transport Development and nationell kollektivtrafikmyndighet i Saudiarabien deltog i panelen under ledning av moderatorn Philippe Meda.

Elektrifieringen av världens fordonsflotta går snabbare än vad världens samlade prognosmakare förutsåg för fem år sedan. Bussarna ligger i framkant. Det konstaterades i ett seminarium på IRU:s världskongress som inleddes idag i Oman. IRU är den internationella vägtransportunionen där bland andra Sveriges Bussföretag och Svenska Taxiförbundet ingår.

I ett panelsamtal kring framtidens energisystem och teknikskiften i världens kollektivtrafiksystem deltog företrädare från såväl EU som länderna på den arabiska halvön. Trots de senare ländernas rika oljefyndigheter satsar nu flera länder där på att introducera nya, modernt designade elbussar i syfte att göra sin kollektivtrafik mer klimatvänlig och attraktiv.

Hugo Osula, vd för estniska Mootor Grupp (där bland annat Busland, expressbussföretaget Lux Express och Tallinns busstation ingår), berättade om satsningen på Lux Express i Estland.

Det är en premieprodukt som man marknadsfört intensivt i Estland, mycket genom digitala kanaler. Hugo Osula menade att genom att använda digitaliseringens möjligheter kan bussföretagen ytterligare öka kollektivtrafikens attraktivitet även om själva fordonen och valet av drivmedel är grundläggande för att skapa en hållbar och attraktiv busstrafik.

1050 delegater från 73 länder deltar i IRU:s världskongress. I en tidigare version av denna artikel uppgavs dessvärre en lägre siffra.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)