SL:s biljettkontrollanter, alltså biljettkontrollanterna i kollektivtrafiken i Storstockholm, ska utrustas med kroppskameror. Syftet är att minska hot- och våld riktat mot kontrollanterna, men också att göra det lättare att identifiera plankare och kunna bistå polisen i dess arbete för att bekämpa brott.
Med hjälp av kamerorna ska det bli lättare att säkra att det verkligen är rätt person som får betala tilläggsavgiften, som böterna egentligen heter, när någon ertappas med att planka. Genom att filma den person som ertappas går det att säkerställa att personen inte använder sig av någon annans personuppgifter.
Kamerorna ska också förebygga att hotfulla situationer uppkommer i samband med biljettkontroller. Och om det ändå uppstår sådana situationer ska dokumentation från kamerorna underlätta en eventuell utredning.
Det är biljettkontrollanten själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra kameran manuellt. Därför omfattas kameran inte av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen. Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs antingen runt halsen eller på biljettkontrollanternas uniform.
Kameran ska också kunna ta upp ljud, vilket gör det möjligt med bevisning och dokumentation kring exempelvis hot mot tjänsteman till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg och som inte har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.
Det inspelade materialet kommer automatiskt att tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är bara polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.
– Vi gör detta för en viktig yrkesgrupp i en tyvärr allt för ofta otrygg arbetsmiljö, Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting och styrelseordförande i SL.
– Vi vill med detta ta ytterligare ett steg fram i trygghetsarbetet. Men vi vill också göra fler insatser. Det handlar om utökad kamerabevakning utanför stationsentréer, att testa live-uppkopplade kameror i bussarna liksom att stärka lagskyddet för dem som jobbar i kollektivtrafiken.
Lämna ett svar