Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande “rullande busskur” ger komfort och trygghet

Självkörande, rullande busskurer kan göra busstrafiken på landsbygden mer attraktiv. Illustration: Kristina Alfonsdotter.

I framtiden kan en självkörande buss, som också fungerar som väderskydd, komma att göra kollektivtrafiken på landsbygden mer tillgänglig, tryggare och bekvämare. Det hävdas i en ny studie i Skellefteå. Tanken är att självkörande småbussar hämtar upp resenärer på landsbygden och tar med dem till närmaste hållplats för regionbusstrafiken. Men det stannar inte vid det.

Bussarna, endast ett knapptryck bort, fungerar också som rullande busskurer och ger väderskydd och värme i väntan på regionbussen. I en ny studie, genomförd av Ramboll, Skellefteå kommun, högskolor och forskningsinstitut, testas genomförbarheten.

– Studien visar att förutsättningarna är goda att genomföra projektet ”Rullande busskurer”, vilket vi hoppas kunna göra under 2019. Tekniken är vedertagen och testad i flera andra projekt, både i Sverige och resten av världen. Nu vill vi testa den i snö och kyla och med långa avstånd. Det vi också vill undersöka närmare är användarnas perspektiv, hur detta tas emot av resenärerna, säger Fredrik Palm, utredare på Ramboll.

– Syftet med projektet är att göra landsbygden mer tillgänglig och det kollektiva resandet tryggare och säkrare genom att resenärer kan vänta i ett varmt, upplyst fordon istället för på en kall mörk hållplats längs en landsväg, säger Petra Bassioukas Hanseklint, projektledare på Skellefteå kommun.

Projektet ”Rullande busskurer” har finansierats av Vinnova och är ett samarbete mellan Ramboll, Skellefteå kommun, Skellefteå buss, Region Västerbotten, K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik samt forskningsinstitutet RISE.

Nästa steg i projektet är att genomföra en pilotstudie på plats i Skellefteå. Ökad tillgänglighet och trygghet för resenärer i glesbygd med klimatsmarta och kostnadseffektiva bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)