Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppsfria nyheter på brittisk bussmässa

Världens första bränslecellsdrivna dubbeldäckare lanserades i veckan på Euro Bus Expo i Birmingham, England. Foto: Ulo Maasing.

Den brittiska bussmässan Euro Bus Expo avslutades i Birmingham på torsdagen. På mässan introducerades flera nyheter, bland annat världens första bränslecellsdrivna dubbeldäckarbuss. Samtidigt hölls mässan mot bakgrund av att bussnäringen i Storbritannien står inför stora utmaningar. Antalet resenärer minskar, efterfrågan på bussar likaså och de stora brittiska busstillverkarna har i år tvingats skära ner personalstyrkan med flera hundra personer.

I skuggan av andra stora bussmässor var nyheterna få på Euro Bus Expo – det mesta som var nytt på mässan var nytt för den brittiska hemmamarknaden men knappast för Europa i övrigt. Mellor Coaches, i Sverige representrad av BK Invest, visade en ny version av sin midibuss Strata, byggd på nya Mercedes-Benz Sprinter men än så länge tillgänglig endast i högerstyrt utförande.

Den kanske mest spektakulära nyheten stod nordirländska Wrightbus för, nämligen världens första dubbeldäckarbuss med bränslecellsdrift. Enda utsläppen från motorn är vattenånga och värme.

I likhet med standard i Storbritannien är Wrightbus´ bränslecellsdrivna dubbeldäckare endast 10,9 meter lång och 2,5 meter bred. Den drivs av en Ballard FCVeloCity bränslecell, har ett batteripakt på 48 kW och en drivlina från Siemens. Passagerarkapaciteten är 85 personer, varav 64 sittande. Räckvidden på en tankning uppges av Wrightbus till drygt 320 kilometer, men med ett tillval på större tankkapacitet kan räckvidden ökas till drygt 425 kilometer.

Brittiska Optare visade på Euro Bus Expo sin elektriska dubbeldäckare Metrodecker EV med betydligt ökad räckvidd. Foto: Ulo Maasing.

Bussen är utvecklad som en del av EU-projektet JIVE. Inom ramen för detta ska 300 bränslecellsbussar sättas i trafik i en rad europeiska länder. Wrightbus ska leverera 50 bränslecellsdrivna dubbeldäckare till London, Birmingham och Aberdeen. I London har företaget utsetts till enda leverantör.

Ny generation eldrivna dubbeldäckare
Den brittiska busstillverkaren Optare, ägd av indiska Ashok Leyland, presenterade på Euro Bus Expo en ny generation av sin eldrivna dubbeldäckare Metrodecker EV med betydligt längre räckvidd än den första generationen. Optare uppger att räckvidden på en laddning är minst 240 kilometer även vintertid med elektrisk uppvärmning. Någon tillsatsvärmare finns inte.

Optares nye vd Richard Butler ville inte avslöja teknik och leverantör av batterierna, men framhöll att den ökade räckvidden beror på ny batteriteknik samt på att man har gått över till navmotorer, levererade av ZF.

Optare lanserade sin första eldrivna dubbeldäckare för två år sedan och har bland annat tagit hem en order på drygt 30 sådana bussar till London.

Samarbetet mellan kinesiska BYD och brittiska ADL fortsätter att utvecklas. På Euro Bus Expo visade man nya stadsbussen BYD ADL Enviro200EV. Foto: Ulo Maasing.

Även kinesiska BYD i samarbete med brittiska Alexander Dennis (ADL) ska leverera elektriska dubbeldäckare till London. På Euro Bus Expo manifesterade de båda företagen sitt samarbete genom att visa upp en enplansbuss med BYD:s teknik och ADL:s karosseri och design – betydligt vassare än vad BYD själv har åstadkommit.

Nya Enviro200EV kommer att finnas på marknaden nästa år och har redan beställts av brittiska Metroline i 37 exemplar. På den brittiska marknaden säljs BYD ADL i 10,8 meters längd och med plats för 33 sittande passagerare och en rullstolsplats. Typiskt för brittiska enplansbussar för kollektivtrafik har den bara en framdörr, vilket ökar sittplatskapaciteten.

Chassiproduktionen ska ske vid BYD:s nya fabrik i Ungern, medan ADL i Skottland svarar för karosseri och inredning.

Den 100:e gasdrivna dubbeldäckaren från Scania/ADL fanns i Scanias monter. Foto: Ulo Maasing.

Gasbussarna var färre än tidigare på Euro Bus Expo. I Scanias monter fanns dock en riktig bjässe, den 100:e gasdrivna dubbeldäckaren från Scania/ADL.

Bransch i svårigheter
De stora brittiska busstillverkarna har i år sparkat hundratals medarbetare eftersom orderingången från bussföretagen pekar neråt. Anledningen är att antalet resenärer på de brittiska bussarna sedan fem år har varit vikande. En anledning till nergången är att samhällsstödet till svaga busslinjer under senare år har reducerats avsevärt.

Men det finns också andra förklaringar. I en rad större städer slår en allt sämre framkomlighet i trafiken hårt mot busstrafiken – och när bussarna blir långsammare överger människor dem.

Det är ett fenomen som nu också börjar märkas i Sverige. I Stockholms innerstad blir bussresenärerna allt färre, inte minst på grund av alla arbeten för att bygga cykelbanor.

Den minskade framkomligheten för busstrafiken i städerna får både ekonomiska och miljömässiga konsekvenser. Det handlar inte bara om att busstillverkarna måste sparka medarbetare därför att bussbolagen köper färre bussar.

När det brittiska kommunikationsdepartementet nyligen presenterade de senaste siffrorna över nergången i antalet bussresor konstaterade David Brown, koncernchef för kollektivtrafikjätten Go-Ahead Group att utvecklingen är bekymmersam.

– Det är oroande att busslinjenätet i England nu är mindre än på 20 år. Sedan 2008 har antalet passagerare minskat med nio procent. Det krävs åtgärder. Medan det finns nationella strategier för cykling, järnvägar och gång saknas det för busstrafiken, trots att bussarna står för 2,2 miljarder resor om året och då är London inte inräknat i siffran, sa Brown.

Go-Aheads chef för utveckling av bussverksamheten, Martin Dean, spädde på:

– Det vi nu gör i storstadsområdena är att öka kostnaderna för trafiken enbart för att klara de befintliga tidtabellerna och turtätheterna. Anledningen är att framkomligheten är så dålig. Och när trafiken korkas igen försämras miljön. Om hastigheterna i trafiken minskar med 50 procent tenderar luftkvaliteten att försämras med 50 procent.

Enligt det brittiska kommuniktionsdepartementet, Department for Transport, minskade det lokala bussresandet i nästan hela Storbritannien om man jämför april – juni 2018 med samma period 2017.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)