Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batterier från elbussar får nytt liv – lagrar solenergi, gör bostäder hållbara

Här är husen som drar nytta av gamla elbussbatterier – Riksbyggens bostadsrättsförening Viva i Göteborg. Batterier som tidigare använts på elbusslinje 55 i Göteborg används till lagring av energi från solcellerna på hustaken. Foto: Riksbyggen.

När batterierna på elbussar börjar tappa orken är deras liv långt ifrån slut. Istället kan det bli inledningen till ett andra liv för batterierna – de kan förvandlas till energilager. I Göteborg invigs nu det som troligen är Europas första lager av det slaget. Där ska solenergi lagras i batterier som tidigare använts på elbusslinje 55 i Göteborg. Här ges batterierna ett andra liv när de har gjort sitt i bussarna – och gör en bostadsrättsförening grönare.

Det hela är ett forskningsprojekt i bostadsrättsföreningen Viva i Göteborg där bland andra Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park samarbetar. Projektet ingår i en unik satsning på att skapa ett innovativt och hållbart boende.


Ylva Olofsson, projektkoordinator, Volvo Bussar och Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen: Brf Viva är en unik satsning på hållbart boende. Foto: Ulo Maasing.

Riksbyggens bostadsrättsförening Viva ligger på Guldheden i Göteborg. Det går inte att missta sig på hållbarhetstänket i bostadsprojektet. Redan i entrén möts man av en cykelparkering.

Batterierna från elbussarna på linje 55 får ett andra liv i energilagret. Foto: Ulo Maasing.

Här är cyklarna ett dominerande kommunikationsmedel och bilarna ska vara ett komplement. När de boende behöver bil finns en bilpool med åtta elbilar att tillgå när bygget av samtliga 132 lägenheter är klart.

Fjorton elbussbatterier finns i energilagret på bostadsrättsföreningen Viva. Foto:Ulo Maasing.

På taket finns solceller för elproduktion – och här har Göteborgs elbusslinje 55 en nyckelroll. Energi från solcellerna lagras i ett energilager som består av batterier som har gjort sitt på bussarna, men som ingalunda är oanvändbara. Energilagret består av fjorton begagnade elbussbatterier.

Som nya var de på 19 kWh/styck. Efter fyra år i bussarna har de omkring 80 procent av sin kapacitet kvar och har ersatts av nya batterier i bussarna. Samtidigt får de gamla batterierna ett andra liv i energilagret. Där ska de användas till en början under cirka fem år, alltså till omkring år 2023. En del av projektet är att kartlägga hur batterierna åldras och hur deras kapacitet varierar med tiden.

– Om de inte kan användas vidare har vi ansvar för att de återvinns, säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batteriernas livscykel kan med andra ord sammanfattas i produktion, användning i buss, användning i hus och återanvändning.

Just återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer siktar på en övergång till eldrivna transporter. I bostadsrättsföreningen Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55.

Energilagret finns i ett särskilt batterirum som av säkerhetsskäl är en egen brandcell. Lagret består av fjorton begagnade litiumjonbatterier från elbussar. I lagret har de kopplats samman till ett energilager på 200 kWh.

Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar à 0,5 kWh och köra fem tvättmaskiner à 1 kWh.

För bostadsrättsföreningen innebär energilagret också att man bara behöver sälja fyra procent av den egenproducerade elströmmen, jämfört med 20 procent utan energilager.

Ylva Olofsson, Volvo Bussar: Vi vet att elbussbatterier har goda prestanda för andra användningsområden, exempelvis energilagring när de har använts färdigt i bussen. Foto: Ulo Maasing.

– Vi vet att elbussbatterier har goda prestanda för andra användningsområden, exempelvis energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka.

– Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd. Det innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel, säger Ylva Olofsson.

De batterier som finns i energilagret har haft cirka 80 procent av sin kapacitet kvar när de har hämtats från elbussarna på linje 55. Men Ylva Olofsson betonar att den siffran inte är huggen i sten.

– Man får avgöra från fall till fall när det är dags för batterierna i bussarna att bytas ut. Det beror bland annat på hur bussen används. För snabbladdning eller depåladdning handlar det också om olika batterityper. Det handlar om olika systemlösningar.

Så fungerar energilagringen i äldre elbussbatterier. Grafik: Volvo Bussar.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)