Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gratis taxi när kollektivtrafiken vilar

En unik taxitjänst lanseras nu i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Bild: Taxi Stockholm.

Natten mot lördag 8 december startar en gratis taxitjänst mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad i Stockholm. Det är ett unikt projekt som innebär att en taxi trafikerar sträckan nattetid, varje fredag-lördag och lördag-söndag. Projektet är ett samarbete mellan Taxi Stockholm, Europeiska Motor/Toyota och ElectriCITY/Hammarby Sjöstad 2.0.

– Vi vill undersöka intresset för en sån här tjänst. Vi ser taxi som en nödvändig del av kollektivtrafiken om man bekvämt ska kunna välja bort egen bil. Nya tjänster som är anpassade efter stockholmarnas behov blir allt viktigare för en trygg och hållbar stad. Som stockholmarnas taxibolag arbetar vi för att vara ledande på det området, säger Gökay Akyüz, operativ chef på Taxi Stockholm.

Testperioden är två månader, från 8 december till och med söndag 27 januari. Konkret innebär det att en taxibil åker fram och tillbaka, utan några speciella avgångstider och utan stopp på vägen, mellan kl. 01.30 och 04.30 varje helg, natten till lördag och söndag. Resan tar sju minuter, enkel väg.

– Det här är tider då tvärbanan slutat gå och då många väljer att gå från tunnelbanan via mörka och ensliga passager. Vi tror därför att shuttletjänsten kan vara ett bra alternativ för många sjöstadsbor på väg hem i nattmörkret, säger Jörgen Lööf, vd på ElectriCITY.

Om testet faller väl ut kan det här bli en permanent shuttletjänst även i andra delar av Stockholm. Prismodellerna eller prissättningen för en permanent tjänst är inte fastställd, men det kommer definitivt att bli billigare än att ta en vanlig taxi. Snarare kommer kostnaden för shuttletjänsten att vara jämförbar med priset för en enkel bussbiljett, uppger Taxi Stockholm.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)