Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrifiering i fokus på största transportkonferensen

Mellan 1500 och 1600 deltagare från transportnäringen och forskningen deltar i årets Transportforum som inleddes i Linköping på tisdagen. Foto: Ulo Maasing.

Två timmar om elektrifiering inledde på tisdagen Nordens största transportkonferens, det årliga Transportforum i Linköping. ”Elektrifieringen är oerhört central för att få ner transportsektorns utsläpp av klimatgaser”, konstaterade forskaren och författaren Per Kågeson, som var en av huvudtalarna på Transportforums inledning. Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, lyfte fram kollektivtrafiken som en föregångare med 90 procent av trafiken fossilfri idag.

Arrangör av Transportforum är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Omkring 1500 personer deltar i årets konferens som är det 36:e Transportforum. Men allt handlar inte om elektrifiering. Upphandlingar av busstrafik är exempelvis ett tema som får stort utrymme på årets Transportforum. Ett annat är framkomlighet för stombussar.

Även i övrigt bjuder Transportforum i år på ett brett program med 90 sessioner och 360 föredrag. Exempel på ämnen vid sessionerna är elvägar, hållbara transporter, cykel, självkörande fordon, samhällsekonomi, drönare och elflyg, kollektivtrafik samt godstransporter.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson öppnade konferensen.

Kollektivtrafiken föregångare
De två huvudtalarna Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet och Per Kågeson, forskare, författare, debattör och konsult var inledningstalare.

Mattias Goldmann la tyngdpunkten på klimatfrågan i sitt inledande tal och anknöt till det nyligen avslutade klimattoppmötet i Katowice.

– 2018 var det fjärde varmaste året globalt i historien, och det utan väderfenomenet La Niña. Fenomenet uppstår när vindarna från Stilla havet mot Australien blåser starkare och mer ihållande än vanligt och bidrar till att höja jordens temperatur. Nu handlar det om att kämpa, inte bara för naturen utan för bevara vår egen livsstil i stort och smått. Meteorologerna varnar exempelvis för att vinterns skidsäsonger i de svenska fjällen nu minskar med en dag om året. Och i framtiden får vi vänja osas vid att klimatförändringarna driver fram stora flyktingströmmar, framhöll Mattias Goldmann.

Han menade att Sverige har goda förutsättningar att ta på sig ledartröjan i klimatarbetet.

– Sju av åtta riksdagspartier är överens om tuffa, långsiktiga klimatmål.

Mattias Goldmann lyfte också fram kollektivtrafiken som en föregångare i klimatarbetet.

– 90 procent av kollektivtrafiken är idag fossilfri, medan 91 procent av alla nya bilar som såldes i Sverige förra året alltjämt var fossilberoende.

Elektrifieringen central
Per Kågeson, välkänd forskare och pensionerad professor med miljöfrågor som specialområde betonade att det är viktigt att elektrifiera transportsektorn.

– Elektrifieringen är oerhört central för att få ner transportsektorns utsläpp av klimatgaser, sa Kågeson som menade att elvägar kan bli både samhällsekonomiskt och företagsekonomiskt lönsamma genom att en stor del av fjärrtrafiken med både gods och buss kan elektrifieras på det sättet.

– Det finns goda förutsättningar för att elektrifiera den lokala busstrafiken i städerna, men det går alldeles för sakta. Troligen kommer inge mer än 30 procent av busstrafiken i Stockholm att elektrifieras fram till 2030.

Ett stort hinder för elektrifieringen är att trafikhuvudmännen inte äger bussarna, som som de gör med exempelvis lokal- och regionaltåg eller tunnelbanetågen i Stockholm.

– Trafikavtalen löper ofta på åtta – tio år, vilket ligger till grund för operatörernas avskrivningar av bussflottorna. Om huvudmännen ägde bussarna skulle en omställning till el kunna gå mycket snabbare, sa Per Kågeson.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Angående snabbare elektrifiering:
    Är det annorlunda avskrivningar för trafikhuvudmän än för privata aktörer?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)