Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krav på elektriska flygbussar

En batteribuss från den amerikanska tillverkaren Proterra. Kalifornien förbereder nu krav på att samtliga bussar som trafikerar delstatens tretton största flygplatser ska vara eldrivna. Bild: Proterra.

Kalifornien fortsätter att driva på en övergång till elbussar på ett sätt som är unikt i västvärlden. Den mäktiga luftvårdsmyndigheten i den amerikanska delstaten Kalifornien (CARB, California Air Resources Board) förbereder nu krav på att samtliga flygbussar i delstaten måste gå över till utsläppsfri drift, i praktiken eldrift. Totalt handlar det om närmare 1 000 bussar som trafikerar de tretton största flygplatserna i Kalifornien som innan 2035 måste vara utsläppsfria.

Och det handlar inte bara om vanliga flygbussar utan också om bussar som betjänar parkeringsplatser, biluthyrningar och hotell i anslutning till flygplatserna.

Flertalet av dessa bussar är idag diesel- eller gasdrivna. Kravet kommer att gälla såväl privatägda som samhällsägda bussar.

Övergången är tänkt att ske stegivs. Minst 33 procent av flygbussarna- och flygplatsbussarna måst vara nollemissionsbussar i slutet av 2027 och 66 procent måste vara det i slutet av 2031. Slutligen måste samtliga bussar vara  emissionsfria till den 31 december 2035.

Förslaget innebär att CO2-utsläppen under perioden 2020 – 2040 minskar med 500 000 ton, samtidigt som utsläppen av partiklar och kväveoxid minskar. Samhällsnyttan av de nya kraven beräknas av CARB till 30 miljoner dollar, cirka 268 miljoner kronor fram till år 2040. I februari går CARB vidare med planerna.

CARB driver övergången till elbussar i Kalifornien hårt.

Innan jul beslutade, som vi tidigare rapporterat, myndigheten således att från 2029 får bara elbussar köpas in av kollektivtrafikföretagen i delstaten. Regelverket är unikt i USA, men också tuffare än på de flesta håll i Europa. 2029 får bara elbussar köpas in av kollektivtrafikföretagen i den amerikanska delstaten.

Varje lokaltrafikföretag måste nu presentera en plan när det gäller inköp av bussar, utbyggnad av nödvändig infrastruktur och utbildning av personalen. De större företagen måste presentera en sådan plan senast 2020, de mindre senast 2023.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)