Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer självkörande i Stockholmsområdet

Självkörande bussar av samma typ som idag finns i Barkarbystaden i Järfälla kommer i vår att sättas i trafik söder om Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

I vår får Storstockholm fler självkörande, autonoma, bussar. Då öppnas den nya pendeltågsstationen Vega på tåglinjen mellan Stockholm och Nynäshamn. Stationen ligger mellan de nuvarande stationerna Skogås och Handen söder om Stockholm.

En del av matartrafiken till och från Vega kommer att ske med självkörande små bussar av samma slag som sedan i höstas trafikerar Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm.

De eldrivna bussarna kommer att köras med en hastighet av upp till 12 – 15 kilometer i timmen och kan ta upp till tolv passagerare. Liksom i Barkarbystaden är det Nobina som blir operatör eftersom man också kör den ”vanliga” busstrafiken i bland annat Haninge och Nynäshamn.

– Jag tror att självkörande elbussar kommer att bli ett viktigt inslag i framtidens transportsystem. Ur ett internationellt perspektiv ligger Stockholms läns landsting långt framme i denna utveckling. Det är också viktigt att framhålla att utvecklingen sker i ett samarbete med entreprenörer som sköter driften av kollektivtrafiken, säger kollektivtrafiklandstingsrådet Tomas Eriksson(MP) till NynäshamnsPosten.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Den nybyggda järnvägsstationen i Vega ligger väl utmed en järnvägssträcka eller järnvägslinje och inte på en tåglinje? Vad det senare ens är förefaller lite oklart, men nyord uppstår tyvärr ibland trots att det inte sällan redan finns bra ord för det som ska beskrivas.

    Att det sedan på andra håll är svårt med både korrekt terminologi och läsförståelse, samt finns en förkärlek för uttryck som härrör från amerikanismer, är en sak. Ett svenskspråkigt medium som ska gälla för att vara inriktat på transportbranschen borde väl dock ändå, kan man tycka, ha lite bättre kläm på den svenska vokabulären?!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)