Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norsk bussbransch reagerar mot utländska ersättningsbussar

Norsk bussbransch är upprörd över att de norska statsbanorna vill använda utländska turistbussar i ersättningstrafik för tåg. Foto: Jorge Láscar/Wikimedia Commons.

Den norska bussbranschen riktar stark kritik mot Norges motsvarighet till SJ, det vill säga NSB. Anledningen är att NSB hos det norska Samferdseldeparte-mentet har begärt tillstånd att använda utländska turistbussar för att i sommar klara ersättningstrafiken för inställda tåg. Den norska bussbranschens organisation NHO Transport anser att NSB är alltför fokuserat på pris istället för miljö och kvalitet.

NSB hävdar i sin begäran med att behovet av ersättningsbuss fördubblas till den kommande sommarsäsongen och att de norska turistbussföretagen inte har tillräcklig kapacitet för att klara de behov som NSB har.

Det här har fått den norska bussbranschen att gå i taket.

– Våra medlemsföretag reagerar på det här och hävdar bestämt att de har tillräcklig kapacitet, säger NHO Transports vd Jon H Stordrange i organisationens nyhetsbrev.

– Problemet är istället att NSB är alltför fokuserat på pris och att villkoren inte gör det lönsamt för bussföretagen att köra för NSB.

– NSB profilerar sig som ett miljö- och hållbarhetsföretag och borde därför prioritera användning av nyare bussar med låga utsläpp, säger Jon H Stordrange.

Enligt NHO Transports nyhetsbrev hyrde NSB under en begränsad tid sommaren 2014 in svenska bussar till ersättningstrafiken för tåg. NHO Transport reagerade på det och vände sig till Samferdseldepartementet med frågan om det var lagligt att göra så.

– I februari 2015 svarade Samferdseldepartementet att användning av utländska bussar i ersättningstrafik för tåg inte var tillåtet. I korthet motiverade man detta med att ersättningsbussarna var att betrakta som linjetrafik. Det kräver i sin tur tillstånd till linjetrafik och att bussföretaget är etablerat i Norge. Man kan inte heller tillämpa kabotagereglerna eftersom dessa endast gäller för transporter som inte är linjetrafik, säger Jon H Stordrange i nyhetsbrevet.

Samtidigt öppnade Samferdseldepartementet i brevet i februari 2015 för möjligheten att ge dispens för användning av utländska bussar under en begränsad tid om det kan dokumenteras att det inte går att få fram nödvändig kapacitet från norska bussföretag.

– Vi kan inte se att NSB tillräckligt väl har dokumenterat att det inte finns tillräckligt med bussar i Norge. Ansökan är också alltför bred och NSB söker i praktiken en fullmakt in blanco för att hyra in utländska bussar hela sommaren, säger Stordrange i NHO:s nyhetsbrev.

Nu har organisationen begärt ett skyndsamt möte med Samferdseldepartementet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)