Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stöd till bussförarna kan öka bältesanvändning i buss

Anna Anund, VTI, pratade om bältesanvändning i bussar på Transportforum.

Medan det känns självklart att spänna fast sig i när man åker bil upplevs det av många som både obekvämt och stressigt att använda bälte i buss. På uppdrag av Transportstyrelsen har Statens väg- och transportforsk-ningsinstitut, VTI, tagit fram ett antal rekommendationer för att öka bältesanvändningen, som att ge tekniskt stöd till förarna.

Text och foto: Paula Isaksson

Det är inte bara resenärerna som slarvar med att ta på sig bälte, utan även bussförarna. Det visar den studie som VTI gjorde under några veckor ombord på drygt 300 bussar och som presenterades på Transportforum i Linköping under torsdagen.

– Att förarna själva inte har på sig bälte är ingen bra utgångspunkt för att öka bältesanvändningen bland resenärer. Det har stor betydelse för användandet hur andra gör, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.

I studien ingick flera olika trafikslag. Flest bältade resenärer hade bussar i beställningstrafik, 92 procent, medan det sjönk till 50 procent i kommersiell linjetrafik och ända ner till 27 procent i upphandlad linjetrafik. För att ta reda på orsakerna till det låga användandet genomfördes dels intervjuer med resenärer och förare i olika åldrar, dels en webbenkät med nästan 2 000 deltagare.

– Att resa med buss upplevs som säkert vilket spelar roll för motivationen att använda bälte. Många vittnar också om att lagen är otydlig, säger Anna Anund.

En annan orsak till att inte vilja ta på sig bälte är oron för att inte hinna få av sig det i tid vid avstigning. För många resenärer känns det dessutom obekvämt, ofräscht och jobbigt att behöva fixa med bälten. Inkonsekvensen i att man ena dagen har en sittplats med bälte och nästa dag måste stå upp i bussen påverkar också motivationen hos många pendlare med buss.

Tydligare information
Bland VTIs rekommendationer till Transportstyrelsen finns att informationen till resenärerna behöver bli tydligare, inte bara genom obligatoriska utrop utan också genom andra medier samt att man informerar om varför det är viktigt med bälte. Att utvidga biljettkontroller till att även gälla kontroll av bältesanvändningen är en annan viktig åtgärd.

– Vi tror också att det behövs stöd till förarna för att öka deras egen bältesanvändning, men även tekniskt stöd så att de kan se om resenärerna är bältade eller inte. De behöver också rutiner och tidsscheman som ger dem möjlighet att avvakta avfärd så att passagerarna hinner sätta på eller ta av sig bältet, fortsätter Anna Anund.

Att bältena utformas så att de blir mer bekväma att använda kan också få en positiv effekt tror hon.

– Sist men inte minst rekommenderar vi att reglerna ändras så att krav på sittplats följer med krav på bältesanvändning, avslutar hon.

– I hastigheter över 60 km/tim bör alla passagerare erbjudas en sittplats med bälte.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)