Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk stadsbussoffensiv från Daimler

Daimler Buses inleder nu en offensiv för att få städer runt om i Europa att välja Mercedes-Benz eCitaro. Foto: Daimler Buses.

Sedan leveranserna av Mercedes-Benz´ batteridrivna stadsbuss eCitaro nu har kommit igång i Tyskland rapporterar Daimler Buses att man nu också har fått de första beställningarna från länder som Luxemburg, Frankrike och Polen. De närmaste dagarna kommer eCitaro att levereras till bussoperatörer i dessa länder för att sättas i testtrafik där. Syftet är, uppger Daimler, att övertyga lokala kollektivtrafikchefer om elbussarnas fördelar i just deras trafik. I slutet av mars kommer de första eCitaro som ska gå i trafik i Sverige att presenteras i Ystad.

Från Daimlers sida handlar det i praktiken om en bred marknadskampanj för att visa att eCitaro nu finns i serieproduktion vid Mercedes-Benz´ bussfabrik i Mannheim.

Mercedes-Benz har kommit in relativt sent på elbussmarknaden i Europa. Istället har tillverkare som kinesiska BYD, holländska VDL och polska Solaris har erövrat betydande delar av den växande marknaden.

De eCitaro som Mercedes-Benz nu ska sätta i trafik i ett antal europeiska städer har tio batteripaket med en sammanlagd kapacitet på 243 kWh och motorer vid hjulen på drivaxlarna. I framtiden ska batterierna få en kapacitet på 330 kWh med oförändrad storlek på batteripaketen.

I slutet av mars kommer Mercedes-Benz och EvoBus tillsammans med Bergkvarabuss att vid ett evenemang i Ystad att presentera de eCitaro som senare i år sätts in i stadstrafiken i Ystad och Trelleborg.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)