Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energitätare batterier till svenska elbussar

Tyska Akasol ska leverera litiumjonbatterier för miljardbelopp till en svensk tillverkare av elbussar och ellastbilar. Foto: Akasol.

Den stora tyska tillverkaren av system för litiumjon-batterier, Akasol ska från nästa år leverera batterisystem till svenska elbussar och ellastbilar för miljardbelopp. Akasol har inte preciserat ordervärdet i detalj, utan uppger att den handlar om i storleksordningen cirka 400 – 900 miljoner euro vilket skulle motsvara cirka fyra – nio miljarder kronor. Akasol har heller inte avslöjat vilken svensk fordonstillverkare som avtalet avser, men det mesta tyder på att det är Volvo som ska köpa batterierna.

Enligt Akasol är nämligen kunden en svensk tillverkare av nyttofordon som företaget har ett etablerat samarbete med. Idag levererar Akasol batterier till Volvokoncernen, men inte till Scania.

Akasol ska enligt det nya miljardavtalet leverera högkapacitetsbatterier till elbussar och lastbilar från 2020. De nya systemen med litiumjonbatterier om det handlar om har en 30 procent högre energitäthet, vilket ger fordonen en längre räckvidd samtidigt som de inte väger mer eller tar större plats än dagens generation av batterier. Dessutom kan batterierna snabbladdas, vilket är ett krav från kunden.

Tillverkningen av batterierna ska ske dels i Akasols anläggning i Langen i Tyskland, dels i en planerad ny anläggning i USA, vilket också pekar mot att Akasols kund är Volvo. Den svenska busstillverkaren är ju väl etablerad på den nordamerikanska stadsbussmarknaden genom sitt dotterbolag Nova Bus.

– Med den ständiga förbättringen av våra batterisystem ökar vi steg för steg de möjliga användningsområdena för elbussar och nyttofordon. Nu kompletteras utbudet av elektriska stadsbussar med en imponerande hastighet med lastbilar för kort- och medeldistanstrafik, vilket understryks av ordern från Sverige, kommenterar Sven Schulz, vd för Akasol.

– En positiv följd av samarbetet mellan parterna är att det öppnar för en elektrifiering av tusentals bussar och nyttofordon. Enbart den här ordern kan minska utsläppen av koldioxid 300 000 ton om året, jämfört med idag. Luftkvaliteten i de städer som de här fordonen ska trafikera kommer att förbättras märkbart.

Akasols anläggningar i Langen i delstaten Hessen har idag en produktionskapacitet på 300 MWh. Denna ska ökas till 800 MWh nästa år. Enligt Akasol är anläggningen den största i Europa när det gäller produktion av litiumjonabatterisystem för bussar och andra nyttofordon. Produktionskapaciteten idag uppgår till batterier till 1500 helelektriska bussar eller 3000 medelstora nyttofordon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)