
”Blir jättedyrt”. Region Gotland ska upphandla linjetrafiken på ön på treårigt avtal med krav på ett 50-tal nya biogasbussar. Idag är bara de fem blåa stadsbussarna i Visby biogasdrivna. Foto: Ulo Maasing.
Ett femtiotal nya gasbussar på ett treårigt trafikavtal är vad Region Gotland kräver i sin nya upphandling av busstrafiken på Gotland. Samma år som den nya trafiken startar inleder regionen nästa upphandling av busstrafiken. ”Det handlar om otroliga investeringar och kommer att bli jättedyrt för Region Gotland”, varnar samverkansbolaget Gotlandsbuss´ vd Göran Hult i Gotlands Allehanda. ”Anbudsgivaren får göra en analys och ta en affärsrisk med vetskapen att det kommer en lång avtalsperiod i nästa upphandling”, säger regionens projektledare för upphandlingen, Birgitta Lidman.
Sommaren 2020 går det nuvarande avtalet ut som Region Gotland har med Bergkvarabuss som kör skolskjutsarna på ön och Gotlandsbuss som kör linjetrafiken. Till dess måste en ny trafikupphandling vara klar.
Ursprungligen panerade regionen att göra upphandlingen tidigare, men sedan kom man på att regionen behövde ett bättre underlag. Upphandlingen avbröts hösten 2017 för att man skulle kunna gör en ordentlig resvaneundersökning och kunna uppdatera sina styrdokument. De nuvarande trafikavtalen förlängdes till nästa sommar och har då för linjetrafiken gällt i tolv år, den längsta tillåtna avtalstiden för busstrafikupphandlingar i EU.
Ännu har dock regionen inte spikat det trafikförsörjningsprogram som styr linjetrafiken de kommande åren. Det ska tas upp i regionstyrelsen för beslut denna måndag. Under våren ska också resultatet presenteras av den resvaneundersökning som genomfördes i oktober 2018 och där drygt 2000 gotlänningar deltog.
– Vi gör nu en upphandling på tre år för att kunna planera för en mer långsiktig upphandling därefter, säger Birgitta Lidman till Gotlands Allehanda.
Samtidigt kräver regionen inför det treåriga avtalet att omkring 50 nya biogasbussar köps in av det bussföretag som vinner upphandlingen. Politikerna i regionens styrelse kräver nämligen att 70 procent av bussarna ska drivas med biogas, vilket innebär cirka 50 bussar. Idag är bara de fem bussarna i stadstrafiken i Visby biogasbussar.
Göran Hult, ordförande i Gotlands busstrafikförening och vd för samverkansbolaget Gotlandsbuss varnar för följderna av upphandlingen, både när det gäller det snabba införandet av biogas och den korta avtalstiden.
– Det handlar om otroliga investeringar och kommer att bli jättedyrt för Region Gotland, säger han till Gotlands Allehanda.
Hult menar också att en så kort avtalsperiod gynnar större bussföretag eftersom de kan omplacera 50 gasbussar till annan trafik i Sverige om de skulle förlora nästa upphandling efter den treåriga. De lokala, gotländska bussbolagen har inte samma möjlighet.
– Anbudsgivaren får göra en analys och ta en affärsrisk mot bakgrund av vetskapen att det kommer en lång avtalsperiod i nästa upphandling, kommenterar Birgitta Lidman i Gotlands Allehanda.
Regionen räknar med att värdet av den kommande treåriga upphandlingen är cirka 120 miljoner kronor, men konstaterar också att det inte går att bedöma kostnaderna exakt. ”Det beror på om det kommer in anbud från någon operatör som kan möta de behov som beskrivs i upphandlingen”, skriver kommunen.
I det förslag till trafikförsörjningsprogram som regionstyrelsen på Gotland ska ta ställning till på måndagen siktar man på en resandeökning på femton procent, främst genom utökad trafik. På öns stomlinjer handlar det om entimmestrafik på vardagarna. Kvälls- och nattrafiken under helgerna ska byggas ut och försök med snabbussar ska införas för arbetspendlare.
Dessutom ska färjorna få anslutningstrafik med bussar och regionens busstrafik ska ta upp konkurrensen med taxi och Flygbussarna om resenärer till och från Visby flygplats.
Lämna ett svar