Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Politiskt praktgräl om namnbyte på buss och tåg

För dyr att döpa om till Vy anser oppositionen i det norska Stortinget. Foto: Ulo Maasing.

På tisdagsmorgonen presenterade koncernledningen för norska NSB, som också äger Nettbuss och Tågkompaniet i Sverige ett nytt namn på alla verksamheter: Vy. Några timmar senare bröt ett politiskt praktgräl ut i Norge om namnbytet som väntas kosta upp till 280 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 305 miljoner SEK. Oppositionen i det norska Stortinget (dvs riksdagen) kräver en förklaring av samfärdselminister Jon Georg Dale som formellt måste godkänna ändringen för att den ska bli av.

NSB (Norges Statsbaner) och Nettbuss ska för samtliga sina verksamheter ändra namn till Vy, vilket vi tidigare rapporterat om.

”Galenskap, slöseri, oseriöst” är ord som oppositionsföreträdare i Stortinget använder i sin kritik av namnbytet, rapporterar det norska medieföretaget NRK.

– Det här är missbruk av offentliga medel. Man kan inte gång på gång kasta ut pengar genom fönstret på det här sättet. Jag kräver en förklaring av samfärdselministern, säger exempelvis Centerpartiets Sigbjørn Gjelsvik till NRK.

Han menar att det är fullständigt meningslöst att NSB efter nästan 140 år ska få nytt namn. Han köper inte heller argumentet att namnet inte täcker verksamheten eftersom NSB också driver Nettbuss.

– Namnet Vy säger ju intet om vad det här handlar om, om man kör buss eller tåg. Det är ett namn som är gripet r luften av några konsulter som säkert har fått bra betalt för det, men för norska tågpassagerare är det ingen bra idé.

Även Arbeiderpartiet (socialdemokraterna) och Sosialistisk Venstre anser att namnändringen bara är ytterligare en förändring i en rad av många som inte kommer resenärerna till godo.

NSB-koncernens styrelseordförande Dag Mejdell uppger för NRK att kostnaderna för namnändringen kommer att landa på mellan 220 och 280 miljoner norska kronor. En norsk krona är knappt 1,10 SEK.

Pengarna ska användas till omkring 7 000 nya uniformer, ny färg på cirka 200 bussar och på 214 tåg samt en ny, digital betallösning för tåg och bussar.

Mejdell uppger att ändringen inte kommer att leda till högre biljettpriser, medan koncernchefen Geir Isaksen å sin sida anser att ändringen till och med kan leda till lägre biljettpriser genom att locka fler som reser.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)