
Christina Axelsson, ordförande, Resenärsforum: Bussterminalen i Katarinaberget uppfyller inte grundläggande säkerhetskrav.
Intresseorganisationen Resenärsforum riktar hård kritik mot Transportstyrelsen och kräver att myndigheten utreder den kommande bussterminalen i Katarinaberget i Stockholm. Terminalen ska betjäna bussar mellan Stockholm och Nacka/Värmdö och sprängs in i berget. Resenärsforum anser att Transportstyrelsen missköter ärendet och duckar för svåra frågor.
I ett pressmeddelande skriver Resenärsforum att politikerna i Stockholms stadshus i torsdags i förra veckan gav klartecken till bygget av terminalen. ”Men i söndags kom verkligheten ikapp politiken, när en gasdriven stadsbuss exploderade i Klara i Stockholm”.
”Bussolyckan visar drastiskt vilka stora risker Katarinaterminalen innebär. Om bussen fortsatt längre in i tunneln innan den exploderade hade otaliga bilister omkommit. Nu kräver kollektivresenärernas organisation Resenärsforum att en ordentlig utredning görs. Till den tänkta Katarinaterminalen ska tusentals resenärer fraktas med biogasbussar djupt nere i ett bergrum, 400 meter in i berget, utan alternativa ingångar för räddningstrafik”, skriver Resenärsforum.
– Det räcker med att två fordon står intill varandra i in- och utfartstunneln för att ingen räddningstrafik ska komma in, påpekar Kurt Hultgren från Resenärsforum.
– Resenärsforum har nyligen offentligt kritiserat terminalen, som vi anser inte fyller grundläggande säkerhetskrav. Vi har också tillsammans med huvudskyddsombudet för bussförarna som nu kör i Nacka/Värmdö tillställt Transportstyrelsen en lista med viktiga frågor, på vilka vi fortfarande inväntar svar, berättar Christina Axelsson, ordförande i Resenärsforum.
Resenärsforum framhåller också att Transportstyrelsen också har fått en ny utredning från riskanalysföretaget Secrab, där professor Bo Janzon underkänner de riskanalyser som ligger till grund för terminalen.
Organisationen riktar hård kritik mot Transportstyrelsen som man menar ”inte hanterar denna bevisligen svåra fråga på det sätt de har skyldighet till. Transportstyrelsen duckar för frågan.”
– Bussarnas körbana är en väg, på vilka resenärerna – vår intressegrupp – färdas. Transportstyrelsen måste som överordnad myndighet gå in i detta ärende. Kommuner kan inte lämnas att på egen hand bedöma risker av detta slag. I synnerhet inte när kommunen är både beställare och byggherre, påpekar Kurt Hultgren.
Lämna ett svar