Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutkört med lokal biogas i Linköpingsbussar

När dagens operatör av stadsbussarna i Linköping, Transdev, lämnar över till Nobina nästa år slutar bussarna att köras på lokal biogas. Foto: Ulo Maasing.

Nästa år tar Nobina över trafiken med stadsbussarna i Linköping. Då är det slutkört med lokal biogas i busstankarna. Istället kommer Nobina att hämta biogasen till bussarna från annat håll sedan företaget Gasum AB har vunnit gasavtal med Nobina. Men gasen ska flakas till Linköping med lastbilar som drivs med biobränsle, skriver Norrköpings Tidningar. Och den kommunala gasleverantören hänger inte läpp.

Idag, när Transdev kör stadsbussarna i Linköping, är det Tekniska verken i Linköping som levererar gasen. Så har det varit i drygt tjugo år. Men i samband med att Nobina tar över trafiken nästa år efter att ha vunnit Östgötatrafikens upphandling är det slut med det. När Nobina tar över kommer 15 av stadsbussarna i Linköping att bli eldrivna. De övriga ska få sin gas från Gasum som har anläggningar i bland annat Örebro och Katrineholm.

Dessutom har Gasum fått statsbidrag för att bygga en stor produktionsanläggning i Östergötland. Några beslut om den anläggningen är ännu inte fattade.

Jonas Bruce, trafikchef på Östgötatrafiken säger till Norrköpings Tidningar att man i samband med trafikupphandlingen även valde att konkurrensutsätta gasen.

– Det handlar om att få den mest kostnadseffektiva lösningen.

Tekniska verkens vd Anna Lövsén hänger inte läpp på grund av att man nu tappar busstrafiken i Linköping som stor kund.

– Det är inga konstigheter utan ett rent affärsmässigt utfall. Vi
kommer förstås att fortsätta göra biogas och biogödsel av matavfallet och sälja gasen någon annanstans. Klimatnyttan som vi gör blir densamma, säger hon till NT.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)