Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Liberalerna i Storstockholm vill öppna kollektivtrafiken för cykel

I många amerikanska storstäder, som här Kansas City, finns cykelställ på stadsbussarna. Foto: David Wilson/Wikimedia Commons.

Liberalerna i Region Stockholm vill att det ska bli lättare för cyklister att ta med sig cykeln i kollektivtrafiken, både i spårtrafiken och på bussarna. Partiet vill att frågan prioriteras i Region Stockholms budget för 2020. I många amerikanska städer, även storstäder, finns det idag möjlighet at ta med cykel på bussarna som har ett cykelställ i fronten.

– Cykeln som transportmedel har en given plats i en hållbar och modern region. Att välja cykel som ett komplement till kollektivtrafiken ska vara både enkelt och smidigt. I dag är det alltför svårt att kombinera cykel och kollektivtrafik. Därför vill vi driva på för en rad åtgärder för att möjliggöra för fler att cykla, säger Sara Svanström(L), gruppledare i trafiknämnden i Region Stockholm.

Liberalerna har tidigare drivit igenom att hopfällbara cyklar ska få tas med i kollektivtrafiken. Det är idag däremot inte möjligt att ta med en vanlig cykel på bussen.

På pendeltågen och Saltsjöbanan är det möjligt, om än med begränsningar för rusningstrafik, uppgångar och vissa sträckor. Cykel får även tas med på pendelbåtarna i mån av plats.

I takt med att nya vagnar till spårtrafiken köps in vill Liberalerna att dessa ska anpassas för att cykeln ska få plats. Liberalerna vill också testa att tillåta cykel på våra lokalbanor utanför rusningstrafik och tillåta att cykel tas med på bussar och sätts på särskilda cykelställ som sitter fast framför bussen, såsom i exempelvis Seattle och en rad andra amerikanska storstäder.

Vid större kollektivtrafiknoder runtom i länet behövs fler säkra cykelparkeringar med cykeluthyrning och service såsom cykelpump anser Liberalerna som vill att dessa ska vara kostnadsfria för dem med giltig SL-biljett.

– Vi vill underlätta för de som önskar att ta med cykeln i kollektivtrafiken och göra så kallade kombinationsresor mellan cykel och buss/lokalbanor. Genom att tänka på hela resan – dörr till dörr – ökar vi cykelns konkurrenskraft och underlättar för pendlingen. Att möjliggöra för cykel i kollektivtrafiken gynnar oss som region och de som dagligen sätter sig på sadeln, säger Sara Svanström.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Förstår inte varför detta inte redan är en grej i europa, på en enda front ligger jänkarna framför oss. Cykelställ på stadsbussar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)