Elbusstillverkaren Hybricon, med bas i Umeå, redovisar ett rörelseresultat på – 12,2 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på – 12,6 miljoner kronor för 2018. Det är en förbättring jämfört med året innan då rörelseresultatet blev – 30 miljoner och resultatet efter finansiella poster landade på – 30,1 miljoner. Trots det fortsatta underskottet är företagsledningen försiktigt optimistisk. ”Vi tar sakta men säkert steg i rätt riktning vad gäller etablering på en växande marknad med goda framtidsutsikter. Vi ser fram emot ett spännande 2019”, skriver vd Johan Suup i sin kommentar till årsredovisningen som publicerades på tisdagsförmiddagen.
Han konstaterar att Hybricon under 2018 och början av 2019 har mött vissa bakslag. Den order på elbussar till lokaltrafiken i Umeå som man hade hoppats på gick till en annan tillverkare. I januari fick Hybricon en order på se elbussar till Skellefteå, men efter överklagande har uppdraget istället gått till Volvoåterförsäljaren Wist Last och Buss.
Hybricon har inte gett sig utan har överprövat tilldelningen. ”I dagsläget ser det emellertid ut som att affären kommer att gå om intet”, skriver dock vd:n Johan Suup.
Trots motgångarna, skriver han, möter Hybricon 2019 med framtidstro och försiktig optimism. Bland annat pekar han på företagets förvärv av inkråmet i Sevea Services som breddar företagets möjlighet att inför framtid anbud erbjuda kunderna en mer fullskalig service med möjlighet till expansion, både i Umeå och på andra orter. Lokalkostnaderna sänks och det mesta av själva produktionen har förlagts till l Hybricons tillverkare i Tjeckien.
– Vi vill inte vara en busstillverkare utan ett utvecklingsbolag, förklarade Johan Suup tidigare i år för bussmagasinet.se.
I sin kommentar till årsredovisningen framhåller Suup också att samhällsutvecklingen talar för Hybricon: ”. I Sverige har offentliga myndigheter satt upp ambitiösa och krävande mål för minskade utsläpp av
koldioxid. Hybricons eldrivna bussar tillhör därför framtidens kollektivtrafik och går hand i hand med den allmänna uppfattningen vad gäller utsläppsfri kollektivtrafik.”
Lämna ett svar