Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Otakt i upphandlingar gör att Volvo lämnar Danmark

Volvo Bussars nye Nordenchef förklarar varför företaget drar sig ur Danmark. Foto: Paula Isaksson.

Volvo Bussars beslut att sluta sälja nya bussar till Danmark beror bland annat på den danska tidtabellen för upphandlingar. Det förklarar Jurong Li som är bolagets försäljningschef för Norden och som deltog i Busstorget i Tylösand. I Sverige präglas således marknaden av en stor upphandlingspuckel, vilket vi rapporterat om i en separat artikel.

Som vi tidigare har skrivit om på bussmagasinet.se har Volvo Bussar beslutat att sluta sälja nya bussar i Danmark.

När vi får en pratstund med Jurong Li på Busstorget som ägde rum torsdag och fredag har det gått drygt en månad sedan beslutet trädde ikraft. Som anledning har Volvo Bussar hänvisat till kapacitetsbrist – att produktionskapaciteten inte räcker för att klara efterfrågan i Europa.

– Ja det stämmer. De kommande två, tre åren har vi generellt en stor marknad framför oss och då pratar jag om den nordiska totalmarknaden, Danmark inkluderat.

– Men vi har en begränsad produktionskapacitet och måste prioritera, vi kan inte vara med överallt och har varit tvungna att fatta det här beslutet för den danska marknaden, säger Jurong Li som nyligen tillträdde posten som Volvo Bussars försäljning för Norden.

Enligt branschorganisationen De Danske Bilimportører var Volvo vid årsskiftet näst största bussmärke i Danmark. Ändå blev det i Danmark som ni upphör med nybussförsäljningen. Varför?

– En av anledningarna är den danska upphandlingscykeln, alltså tidtabellen för upphandlingar, som traditionellt ligger senare än den övriga nordiska marknaden. När en upphandling avgörs i Danmark har de tre andra nordiska länderna kommit mycket längre i sina upphandlingar rent tids- och beslutsmässigt och då har vi redan fullt i fabriken.

– Vissa tycker att man ska kunna reservera produktionsplatser, men det kan vi inte göra med tanke på den stora totalmarknaden, säger Jurong Li och fortsätter:

– Vi har ganska länge påpekat för de danska trafikhuvudmännen att de är sena i sina upphandlingscyklar, de vet att den danska marknaden ligger väldigt sent jämfört med de andra nordiska länderna. Men vi är ju inte den enda spelaren på den danska marknaden.

Står något av de andra nordiska länderna på tur att få samma besked som Danmark?

– Vi har inga beslut tagna och inga planer på det som det nu ser ut, svarar Jurong Li.

Av Paula Isaksson

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)