Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbare bussar i Storstockholm

Stombussarnas framkomlighet har blivit klart bättre i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Trenden med en allt långsammare busstrafik i Storstockholm har brutits. Nya siffror visar att bussarna i Stockholms län rullar snabbare. ”Det är glädjande, men vi ska göra mer. Bussresenärerna ska komma fram fortare. Det är mitt viktigaste uppdrag”, säger Tomas Eriksson (MP) som har det politiska ansvaret för framkomligheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm.

– Ser vi till hela länet kan fartökningen tyckas blygsam, men det är viktigt att farten nu faktiskt ökar om än lite, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson.

Genomsnittshastigheten har ökat från 24,2 kilometer i timmen till 24,4 sett till hela länet. När det gäller blåbussarna i Stockholms innerstad har hastigheten enligt bussoperatören Keolis ökat med sju – åtta procent, hållplatstiderna oräknade. Jämförelsen gäller hösten 2018 i förhållande till hösen 2017.

Samtidigt har staden påvisat färre bilar över innerstadssnittet 2018 jämfört med 2017.

För att bussarna ska komma fram fortare finns en rad både nya och beprövade åtgärder som Tomas Eriksson vill se:

– Påstigning genom alla dörrar. Då kommer resenärerna fortare på och bussen snabbare i väg. Här pågår en utredning för att se var vi kan börja införa det på stombusslinjerna.

– Fler busskörfält så bussar inte blir stående i bilköer.

– Kamera i bussen som fotar felparkerare. Bilar som kör i bussfil eller är felparkerade är ett stort problem för att bussar ska komma fram. Här vill den blågröna koalitionen att regeringen ser till att lagstiftning gör det möjligt att fota felparkerare från bussen så att de kan bötfällas.

– Det här är åtgärder där vi, kommunen, bussoperatörer och regeringen kan göra skillnad för bussresenärerna. Det är också en viktig pusselbit för att vår region ska bli världens första klimatneutrala region. Vi måste alla hjälpas åt för att nå dit. Jag lovar att göra mitt yttersta för att fler ska få livet att gå ihop utan bil, säger Tomas Eriksson.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Snälla Ni

    I hela Europa( Munchen, Hamburg, Belrin, Varsava, Milano , Brysel, London, Belgrad …)

    man kliver på och av på alla därrar (finns biljet läsare vid varje dörr), bara inte här i Stockholm.

    Undrar, vad är så specielt med Stockolm?

  2. Varför så BRÅTTOM? TÄTARE TURER och FLER HÅLLPLATSER är viktigare än tiden för de flesta bussåkare. Särskilt i Stockholms innerstad. De flesta åker kortare sträckor, så om stombussarna “vinner” några minuter på ett varv betyder det nästan ingenting för passagerarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)