Höjda oljepriser och en allt svagare svensk krona hotar nu att slå mot kollektivtrafiken även i Dalarna. För en vecka sedan drog Kalmar Länstrafik, KLT, i nödbromsen och aviserade nerskärningar på grund av höjda drivmedelspriser. Nu tornar orosmolnen upp sig även i Dalarna. För varje krona som drivmedelspriserna ökar stiger årskostnaderna för Dalatrafik med cirka femton miljoner kronor. Och hittills i år har dieselpriset ökat med omkring 1,70 per liter.
Till Dalarnas Tidningar säger Dalatrafiks vd Bengt Benjaminsson på onsdagen att ytterligare biljettprishöjningar är sannolika och kanske även minskad trafik för att få ekonomin i balans.
Sedan tidigare har Dalatrafik ett besparingskrav på 55 miljoner hängande över sig och nu har alltså drivmedelskostnaderna rusat i höjden.
– Det är ett tufft läge med det besparingspaket som vi redan har på 55 miljoner kronor men fullt realiserbart om alla intressenter bidrar, och ovanpå det måste vi nu ta igen de kostnadsökningar som vi fått av drivmedel prisernas uppgång. Det är en väldigt stor utmaning, säger Benjaminsson till Dalarnas Tidningar.

Tänk om det bara fanns något billigare att köra på….som el till exempel…
Bussar i linjetrafik är ju egentligen den perfekta applikationen för att byta till eldrift. Fasta körsträckor gör det möjligt att optimera storleken på batteripacken och var man installerar laddutrustning. Bussdepåerna har stora tak för montering av solceller. I tätortstrafik är det extra viktigt med ren luft och lågt bullernivå. Långa årliga körsträckor betyder att man snabbt når brytpunkten för det högre inköpspriset. Bussar blir kanske den första fordonsgruppen som blir klar med omställningen, före personbilar, tvåhjulingar och lastbilar.
https://www.dalademokraten.se/artikel/dalarnas-lan/busslinjer-kan-dras-in-och-biljettpriserna-hojas-i-dalarna-nar-branslepriset-gar-upp