
Tåg-och spårvagnstillverkaren Alstom har fått en stor order på sin unika elbuss Aptis. Foto: Alstom.
Spårvagns- och tågtillverkaren Alstom har fått en stor order på sin unika elbuss med fyrhjulsstyrning, Aptis. Det är lokaltrafiken i Paris, RATP, som hos Alstom har beställt 50 exemplar av bussen. Alstom ska även visa Aptis på den stora UITP-mässan i Stockholm 10 – 13 juni.
Ordern från RATP är den andra som Alstom får på bussen. I mars beställde staden Strasbourg elva bussar till en BRT-linje i staden. Sedan 2017 har Aptis testats i en rad städer i Frankrike och flera andra länder i Europa. Beställningen från RATP på den unika elbussen ingår i den stora omställning till elbussar som de närmaste åren görs i den franska huvudstaden. Innan OS i Paris 2024 ska RATP sätta 800 nya elbussar i trafik. Leverantörer är samtliga franska: Heuliez, Bolloré och Alstom.
Beställningen från RATP får ses som det verkliga genombrottet för Aptis.
Jämfört med andra elbussar på marknaden är Alstoms Aptis unik på flera sätt.
Interiören på Aptis är starkt inspirerad av moderna spårvagnar med ett helt plant, genomgående låggolv utom längst bak där det finns en upphöjd sittgrupp. Den plana låggolvsdelen är på 20 kvadratmeter.
Stora, nerdragna fönster gör interiören mycket ljus och luftig, samtidigt som passagerarna ser ut bättre än på någon annan buss. Jämfört med konventionella stadsbussar har Aptis 25 procent större fönsteryta.

Aptis har hjulen i varje hjörn av bussen, vilket gör att hjulhusen stjäl minimalt med utrymme inne i bussen. Styrning sker med alla fyra hjul, vilket gör vändradien avsevärt mindre än för konventionella bussar. Foto: Ulo Maasing.
Batterier och elsystem är placerade på taket och stjäl inget utrymme. Även hjulen stjäl minimalt med utrymme inne i bussen eftersom de är placerade i bussens fyra hörn, utan något överhäng. Dessutom styrs bussen med samtliga fyra hjul vilket gör att den kan köra mycket nära trottoar- och refugekanter så att alla dörrar kommer nära kanten. Fyrhjulsstyrningen, samt det låga och jämna golvet i kombination med en ramp som kan fällas ut vid framdörren gör att bussen är mycket lättillgänglig.
Att bussen styrs med alla fyra hjul gör också att dess vändradie enligt Alstom blir 25 procent mindre än för konventionella bussar.
Bussen har också ett längre liv än konventionella bussar. Alstom räknar med en livslängd på cirka 20 år, inte minst tack vare användningen av spårvagnskomponenter. Det ska enligt tillverkaren göra att kostnaderna för
Aptis ligger i nivå med konventionella dieselbussar.
RATP har valt en lösning med depåladdning nattetid vilket ska göra att bussen klarar hela trafikdagen. Alternativt kan dock Aptis fås för snabbladdning via pantograf.
Den första prototypen presenterades i mars 2017. Sedan dess har fyra exemplar av bussen testats i reguljär trafik i en rad städer i Frankrike, Belgien, Tyskland, Nederländerna och Spanien.
Alstom kommer att visa Aptis på den interntionella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress och mässa som äger rum på Stockholmsmässan den 10 – 13 juni.
Lämna ett svar