Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med EU-direktiv om rena fordon

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Det omarbetade direktivet är mycket bättre än det ursprungliga. Foto: Ulo Maasing.

Europaparlamentet har nu röstat igenom det nya EU-förslaget till direktiv om rena fordon, Clean Vehicle Directive, CVD II. Positivt, och en klar förbättring jämfört med det ursprungliga förslaget, säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund. Sedan direktivet nu har passerat Europaparlamentet återstår det endast för ministerrådet att fastställa direktivet.

Direktivet kommer att börja gälla under 2021 och påverkar då offentliga upphandlingar där bussar av klass A eller I ingår. Övriga bussklasser omfattas inte av direktivet.

För svensk del innebär det att från år 2021 ska 45 procent av bussarna, klass A, I, som upphandlas uppfylla definitionen av Clean Vehicle. Det ska antingen köras med eldrift eller något förnybart drivmedel såsom gas eller biodiesel.

Denna nivå höjs till 65 procent år 2026. Hälften av ovan angivna nivåer ska bestå av så kallade nollutsläppsfordon som tillåts släppa ut max 1 g CO2/km. Det sistnämnda oavsett om CO2 härstammar från förnybart drivmedel eller inte. Det är alltså fordonets prestanda som avgör.

De nämnda nivåerna är vad Sverige som nation ska uppfylla. Det innebär att kraven kan komma att variera beroende på vilken RKM eller kommun som upphandlar.

– Beslutet är positivt och så som direktivet nu ser ut är det en klar förbättring jämfört med det ursprungliga förslaget. Att exempelvis biodrivmedel nu omfattas är viktigt! Här har vi från Sveriges Bussföretag bedrivit ett proaktivt lobbyarbete tillsammans med Svensk Kollektivtrafik, UITP och IRU. Dessutom har finska och svenska regeringen agerat klokt och konstruktivt i samtalen på EU-nivå, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)