Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobinachefen: Elbussarna går som en klocka

Går som en klocka. En av Landskronas elbussar från kinesiska BYD. Foto: Peter Kroon.

De elbussar från kinesiska BYD som Nobina använder i stadstrafiken i Landskrona går som en klocka. Under mars månad behövde inte en enda tur ställas in. Det skriver Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs i en artikel på sin Linkedinsida. ”Imponerande. Det är vi som operatör inte vana vid”, skriver Dagnäs.

Dagnäs tar upp att elbussar nu introduceras på allt fler håll i Sverige och konstaterar att ”röster höjs att det inns risk för kvalitativa utmaningar då ”nya” fordonstillverkare visar upp en stark LCC-kurva.”” LCC står för Life Cycle Cost, alltså totalkostnaden under bussens hela livstid.

”Den långsiktiga kvaliteten står än så länge skrivet i stjärnorna men vi kan konstatera att kvalitetsavvikelser generellt på våra fordon är vardag för oss sedan länge, en del av den dagliga hanteringen. Här är bussarna långt efter personbilar vad gäller kvalitet”, skriver Dagnäs.

Nobina är europeisk storkund hos BYD och kommer senare i år att introducera elbussar från BYD på ett stort antal platser i landet. Redan rullar ledbussar från tillverkaren i Oslo. Men Henrik Dagnäs framhåller att Nobina ingalunda har låst sig till just BYD.

”Vi är ingen förespråkare av bussar från en viss tillverkare eller land utan vi utgår alltid från vilken lösning som är bäst för det specifika uppdraget, utifrån många faktorer, där kvalitet är en tung faktor”, skriver Henrik Dagnäs och fortsätter:

”Därför är det riktigt kul att vi i Landskrona under mars månad körde 100% av alla turer, elbussarna går som en klocka och vanliga SQA problem lyser med sin frånvaro som direkt påverkar utförd trafik. Det är imponerande, det är vi som operatör inte vana vid.”

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)