Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jätte för utsläppsfri busstrafik

Solaris lanserar snart en 24-meters elbuss med plats för 200 passagerare. Först kommer bussen som trådbuss, men senare kan den fås även med batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren Solaris lanserar snart en verklig bamsebuss, den 24 meter långa, dubbelledade trådbussen Trollino 24. Men bussen kommer inte bara att kunna köra där det finns luftledningar, utan även på sträckor som saknar luftledning. När Solaris på torsdagen lät bussmagasinet.se ta en snabbtitt på bussen framhöll företaget också att det egentligen handlar om en plattform för en kapacitetsstark elbuss, även om den buss man nu presenterar är en trådbuss. Men i framtiden kommer 24-metersbussen även att finnas som exempelvis batteribuss.

– Så snart det finns en efterfrågan på en helt batteridriven 24-meters elbuss kan vi starta produktionen, det vill säga redan 2020, säger Mateusz Figaszewski, chef för utvecklingsarbetet när det gäller elektromobilitet inom Solaris.

Trollino 24 kompletterar Solaris trådbussprogram som i övrigt omfattar 12- och 18-metersbussar. Solaris räknar inte med att få en massmarknad för modellen utan betraktar den som en nischprodukt som kan bli högintressant för bland annat BRT-lösningar. Passagerarkapaciteten är upp till 200 personer.

Interiören på Solaris Trollino 24. Foto: Ulo Maasing.

Det första exemplaret av Trollino 24 finns just nu hos trafikföretaget PKT i den polska staden Gdynia för homologisering, det vill säga europeiskt typgodkännande. PKT har ett omfattande linjenät med trådbussar som också omfattar sträckor där bussarna körs på batteri, utan luftledning. Batterierna, i Trollino 24 ett batteripaket på 58 kWh, laddas när bussen hämtar sin kraft från luftledningen, så kallad In Motion Charging (IMC). Alternativt kan laddning ske i depå.

Som fullelektrisk ledbuss utan tråddrift kommer batterikapaciteten naturligtvis att vara en helt annan.

Belysningen utgörs av energisnåla LED-lampor och för passagerarna finns ett flertal USB-uttag och tre 29-tums infoskärmar.

Drivlinan består av två motorer och två drivaxlar. Längden är 24,7 meter, vikten 38 ton och toppfarten 70 kilometer i timmen.

Eftersom bussen ännu inte är homologiserad får den inte köras på det allmänna vägnätet utan vi fick bara en mycket kort provtur inne på depåområdet.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)