
Vy Bus kör idag linje 100 mellan Borås och Göteborg som entreprenör åt Västtrafik. Nu har företaget gått till domstol för att få köra linjen kommersiellt när det nuvarande avtalet löper ut. Foto: Ulo Maasing.
Vy Buss, som tidigare hette Nettbuss, tar rättslig strid om att få köra busstrafiken mellan Borås och Göteborg i kommersiell regi. Idag är trafiken på linjen upphandlad av Västtrafik. Företaget har vänt sig till domstol sedan kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland nyligen beslutade om fortsatt allmän trafikplikt på sträckan. Det betyder att Västtrafik ska fortsätta upphandla trafiken när det nuvarande trafikavtalet går ut i december nästa år. Både Vy Buss och Region Västra Götaland anser att frågan har en stor principiell betydelse för branschen.
Vy Buss anser att beslutet om allmän trafikplikt strider mot kollektivtrafiklagen. Företaget hävdar att lagen endast tillåter allmän trafikplikt när kommersiella alternativ saknas eller allmänheten behöver tätare trafik eller trafik av bättre kvalitet än vad marknaden kan erbjuda, skriver Borås Tidning.
Enligt Vy Buss kan man erbjuda resenärerna bättre villkor än Västtrafik, samtidigt som man inte får några skattepengar som stöd. Vy Buss har lång erfarenhet av den aktuella trafiken som man kört under många år.
– Under åren som entreprenör har vi skaffat oss mycket information om hur vi kan effektivisera och göra trafiken mer kostnadseffektiv. Vi har en plan för att utveckla konceptet och ta fram fler alternativ för resenärerna, säger företagets vd Robert Nyberg till Borås Tidning.
– Det enda sättet att öka det kollektiva resandet är att göra det ännu enklare och attraktivare än idag. Vårt koncept gör inte att det blir dyrare för resenärerna, däremot kan det bli billigare på vissa avgångar.
Att köra parallellt med Västtrafiks upphandlade trafik skulle, menar han, innebära ett överutbud på linjen och underminera ekonomin. Nyberg framhåller också att Vy Buss är beredd att driva frågan till högsta instans eftersom lagen säger att sträckan inte ska upphandlas när det finns ett kommersiellt alternativ. Lagen har dock ännu inte prövats i domstol.

”Vi är i grunden positiva till kommersiell trafik. Men många resenärer på linje 100 reser vidare och får en försämring med två olika biljettsystem”, säger Leif Magnusson, koncernstrateg på Västra Götalandsregionen. Foto: Ulo Maasing.
Kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick säger till Borås Tidning att nämndens bedömning är att trafikplikt är bäst. Annars slås systemet sönder och resenärerna behöver dubbla färdbevis.
– Vi är i grunden positiva till kommersiell trafik. Men många resenärer på linje 100 reser vidare och får en försämring med två olika biljettsystem. Vår jurist bedömer att trafikplikten kommer att gälla här, säger Leif Magnusson som är strateg på koncernkontoret i Västra Götalandsregionen till Borås Tidning.
Lämna ett svar