Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för elbussar i Halland

På väg till Halland som ska få 16 elbussar? Eftersom Nobina kör trafiken är det troligt att kinesiska BYD kommer att leverera bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart att Halmstad och övriga städer i Halland från nästa sommar kommer att få elbussar i stadstrafiken. Totalt handlar det om sexton batteribussar. Av dessa ska tio sättas i trafik i Halmstad.

De övriga sex elbussarna ska köra i Laholm (en buss), Falkenberg (två bussar) och Varberg (tre bussar).

Det innebär att 25 procent av busstrafiken i Halmstad ska köras med elbussar.
När Hallandstrafiken för knappt en månad sedan blev klar med sin upphandling av all busstrafik i Halland vann Nobina större delen av trafiken, bland annat all stadstrafik i Halland.

Upphandlingen innebär att all busstrafik i Halland från juni 2020 ska köras fossilfritt.

Upphandlingen öppnade också möjlighet för kommunerna att avropa elbussar i städerna Laholm, Halmstad, Falkenberg och Varberg genom att 25 procent av kilometerproduktionen i dessa städer kan utföras med fullelektriska bussar.

Ursprungligen var planen att kommunerna skulle stå för merkostnaden, men nu är det klart att Region Halland ska stå för merkostnaderna och att Halmstads kommun ska stå för framdragningen av el för laddning av bussarna till stadsbussarnas depå.

Till Hallandsposten säger Stané Persson(S) i Hallandstrafikens styrelse och regionens tillväxtutskott att merkostnaderna för hela Halland handlar om cirka 2,2 miljoner per år. Han uppger också att allianspartierna stöder satsningen.

– Det finns ännu inget formellt beslut, men regionen får antingen skjuta till pengar eller så får Hallandstrafiken hantera detta inom sin egen budget, säger han till tidningen.

Eftersom det är Nobina som ska köra den aktuella trafiken är det sannolikt kinesiska BYD som får leverera elbussarna. Nobina är storkund till BYD i Europa och har hittills köpt 138 elbussar från den kinesiska tillverkaren för trafik i Sverige och Norge.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)