Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Bristande infrastruktur hotar omställning till rena bussar”

Fordonsindustrins och kollektivtrafikens internationella branschorganisationer varnar nu för att omställningen till utsläppsfri busstrafik hotas av bristande satsningar på laddinfrastruktur. Foto:Ulo Maasing.

Omställningen till elbussar och bussar som drivs med andra alternativa drivmedel som vätgas hotas av bristande infrastruktur. Det varnar två tunga internationella organisationer.Den internationella kollektivtrafikunionen UITP och de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA uppmanar i ett gemensamt ställningstagande EU:s medlemsstater att öka takten i investeringar för laddinfrastruktur för elbussar och tankning av bussar som drivs med alternativa drivmedel som bränslecellsbussar.

Bakgrunden är att EU:s ministerråd nyligen antog ett nytt direktiv om rena fordon, Clean Vehicles Directive.

Direktivet sätter upp bindande mål när det gäller offentliga upphandlingar av noll- och lågutsläppsfordon i samtliga 28 EU-länder åren 2025 respektive 2030.

Men UITP och ACEA varnar nu att målen blir omöjliga att nå om inte den nödvändiga infrastrukturen för bussar inte finns på plats.

Ett tidigare EU-direktiv från 2014 (DAFI – direktivet om infrastruktur för alternativa drivmedel) satte upp tydliga, men icke bindande nationella mål för laddinfrastruktur och tankstationer för alternativ drivmedel över hela EU. Men direktivet blev en missad möjlighet att förbereda kollektivtrafiken för en övergång till alternativa drivmedel eftersom det inte hade tillräckligt fokus på bussar, konstaterar de båda internationella organisationerna för fordonsindustrin respektive kollektivtrafiken.

UITP och ACEA uppmanar nu alla EU:s medlemsstater att trappa upp sitt stöd till infrastruktur för alternativa drivmedel till bussar.

– Det råder ingen tvekan om att klimatförändringarna är en stor utmaning som också kräver ytterligare ansträngningar för att minska utsläppen av koldioxid. Busstillverkarna i EU är beredda att ansvara för sin del. Men bristen på ladd- och tankinfrastruktur är ett stort hinder för att föra in ny bussteknik på marknaden. EU-kommissionen och de nationella regeringarna måste agera skyndsamt för att lösa frågan, säger ACEA:s generalsekreterare Erik Jonnaert.

Från UITP:s sida ställer man sig bakom kravet från busstillverkarna.

– Det är väsentligt att EU:s medlemsstater engagerar sina städer och kollektivtrafikföretag för att skapa en nödvändig infrastruktur för lågemissionsbussar, säger Thomas Avanza som arbetar med Europafrågor på UITP.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)